صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۸۰

نامزد سوم!

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ گروه فراسو

کمتر از شش ماه دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است و هرچه به زمان انتخابات آبان‌ماه نزدیک می‌شویم، رقابت کاندیداهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه فشرده‌تر می‌شود، تقریباً وضعیت دو رقیب مشخص است و به احتمال زیاد «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» کاندیدای حزب جمهوری‌خواه است. در نظرسنجی‌های دو ماه گذشته در ایالت‌های خاکستری که شامل شش ایالت آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا هستند، ترامپ بین دو تا شش درصد از بایدن جلوتر بوده است. 
گفتنی است، ایالت‌های خاکستری ایالت‌هایی هستند که مشخص نیست به کدام حزب رأی می‌دهند؛ ولی در نظرسنجی‌های اخیر این اختلاف کمتر شده و به حدود یک درصد رسیده است. کارشناسان معتقد هستند کاهش اختلاف بایدن و ترامپ به دو دلیل است؛ یکی اینکه ترامپ به شدت درگیر شکایت‌های پیاپی و برگزاری دادگاه‌های گوناگون است و دلیل دیگر، وجود یک نامزد سوم به نام «رابرت اف‌کندی» است. وی وکیل محیط زیست و فعال جنبش ضد واکسن کروناست. همچنین او برادرزاده جان اف‌کندی، رئیس‌جمهور آمریکاست که در سال 1961 ترور شد. پدر او هم دادستان کل آمریکا بود که برای انتخابات سال 1968 کاندیدا بود، اما ترور شد. رابرت کندی در این دوره سعی کرد به عنوان رقیب بایدن از حزب دموکرات در انتخابات حضور پیدا کند. بخشی از بدنه حزب دموکرات هم از او حمایت کرد؛ ولی در نظرسنجی‌های اولیه آرای او به زحمت به ده درصد می‌رسید و به همین دلیل از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات انصراف داد؛ ولی مدتی بعد خود را به عنوان نامزد مستقل در انتخابات معرفی کرد. آن بخشی از جامعه آمریکا که از عملکرد دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ناامید بودند، از این کاندیدا استقبال کردند. سخنرانی‌های وی در مخالفت با اقدامات نظامی آمریکا و پر هزینه دانستن آن برای مردم آمریکا وضعیت او را در نظرسنجی‌ها بهبود داده است؛ از انتخابات سال ۲۰۰۰ این اولین بار است که انتخابات با سه کاندیدا در این سطح برگزار می‌شود. 
حضور کندی با استقبال ترامپ روبه‌رو شده بود و ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش گفت، حضور کندی در انتخابات با توجه به اینکه او قبلا عضو حزب دموکرات بوده است باعث ریزش آرای بایدن می‌شود؛ ولی به نظر می‌رسد آغاز فعالیت‌های کندی باعث ریزش آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها شده است.
البته کندی فعلا مجوز حضور در انتخابات یک ایالت را به دست آورده است. گفتنی است، اعضای ستاد انتخاباتی او اعلام کرده‌اند ظرف روز‌های آینده تعداد این ایالت‌ها به چهار عدد می‌رسد که نکته مهم این است که سه ایالت از این چهار ایالت از ایالت‌های خاکستری هستند. با این وضعیت شاید انتخابات 2024 هم مانند انتخابات‌های سال‌های 2000 و 1992 نامزد سوم سرنوشت نفر پیروز را مشخص کند، باید منتظر ماند و دید که ظرف روزهای آینده چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.         

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات