صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۴۰

حمله به قلب ماشین جنگی

پایگاه بصیرت / مهدی نیک‌بین/ گروه جهان
در روزهای اخیر، اعتراضات گسترده ضد رژیم صهیونیستی از سوی دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا به ویژه در دانشگاه ییل در ایالت کنتیکت و دانشگاه کلمبیا در ایالت نیویورک شکل گرفت که بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت و با سرکوب بی‌رحمانه نیروهای پلیس آمریکا نیز همراه بود. حال در این مطلب تلاش شده است به علل وقوع این حادثه و آثاری که در آینده می‌تواند داشته باشد، اشاره شود.
با توجه به رشد کمک‌های مالی و نظامی دولت ایالات متحده آمریکا به رژیم جعلی صهیونیستی بسیاری از مردم جهان به نوعی اعتراضات خود را نسبت به سیاست‌های ضد بشری آمریکایی در فلسطین اشغالی اعلام کردند که با توجه به نادیده گرفته شدن این اعتراضات این بار، دانشگاهیان آمریکایی تصمیم به مقابله با دولت خود گرفتند و تلاش داشتند تا با این عمل مقامات سیاسی خود را مجبور به پاسخگویی کنند و با این کار نشان دهند که جبهه باطل تا حدی برای همه مردم جهان مشخص شده که حتی در قلب منشأ شرارت جهان نیز می‌توان به باطل و غلط بودن آن پی برد؛ اما از آنجا که دولت آمریکا، آزادی بیان را تنها در حد شعار قبول دارد، جواب اعتراضات را با سرکوب شدید امنیتی و دستگیری‌ها گسترده داد، به گونه‌ای که رسانه‌های آمریکایی اذعان داشتند در دانشگاه ییل بیش از ۴۵ نفر و در دانشگاه کلمبیا بیش از ۱۳۳ نفر بازداشت شدند و در چند دانشگاه دیگر نیز به دلیل وقوع ناآرامی‌ها و تنش میان دانشجویان یهودی با سایر دانشجویان، کلاس‌ها به صورت برخط برگزار و محیط دانشگاه‌ها با جو امنیتی همراه شد.
از علل وقوع این حادثه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ـ نارضایتی دانشگاهیان به دلیل استفاده غیر شفاف از منابع مالی این مؤسسات در جهت کمک و سرمایه‌گذاری آنها در شرکت‌هایی که به نوعی موجب کشتار وحشیانه مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی می‌شوند.
۲ـ نقض حقوق بشر از سوی ایالات متحده و سیاست‌های جنگ‌طلبانه این کشور در اوکراین و فلسطین که سبب ناآرامی در فضای بین‌المللی و جهانی شده است و موجب نمایان‌شدن تضاد میان شعارها و عمل‌های این کشور می‌شود.
۳ـ بی‌توجهی این کشور به خواست مردم خود، عدم پاسخگویی، نبود آزادی ‌بیان و همچنین آسیب به تمام ذخایر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده در مسیر کمک به رشد آشوب و نسل‌کشی در جغرافیای جهانی.
همچنین گفتنی است، جنبش‌های اعتراضی به ویژه جنبش‌های دانشجویی، مانند این می‌توانند تأثیرات قابل ‌توجهی در حوزه سیاست داشته باشند. در ادامه نیز برخی از این تأثیرات احتمالی را بررسی می‌کنیم: 
۱ـ تغییر در سیاست خارجی: در بعضی از اوقات اعتراضات این چنینی می‌توانند فشاری بر دولت‌ها ایجاد کنند تا سیاست‌های خارجی خود را بازنگری کنند، به ویژه درباره کشورهایی که مورد اعتراض قرار می‌گیرند؛ اما در زمینه ایالات متحده، وقوع این اتفاق تا حدودی بعید است؛ چرا که سیاست‌های آمریکایی به دلیل نفوذ افراد وابسته به بدنه این کشور و لابی‌های یهود که هم سازوکار اقتصادی و هم سیاسی دارند، به سیاست‌های رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک است، اما می‌توان این احتمال را داد که آمریکایی‌ها در راستای تغییر اعضای کابینه فعلی و حتی استعفای نتانیاهو اعمال فشار داشته باشند.
۲ـ تقویت جنبش‌های مدنی: در واقع این اعتراضات می‌توانند به تقویت جنبش‌های مدنی مخالف دولت و سازمان‌های غیردولتی کمک کنند تا بیش‌ از پیش در مقابل خودکامگی‌های دولت آمریکا و سرکوب شهروندان به دست نیروهای نظامی این کشور ایستادگی کنند و این خود چالشی جدی برای کشوری که ادعای سلطه بر جهان را دارد، تلقی می‌شود.
۳ـ تأثیر بر انتخابات: جنبش‌های اعتراضی می‌توانند بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارند که از جمله این موارد می‌توان به سیاست‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی و یهودیان که صاحبان اصلی پول و رسانه در این کشور هستند و مخالفت مردم معترض و حمایت نکردن آنها از این احزاب در انتخابات پیش رو اشاره کرد. همچنین باید اشاره داشت، حمایت رسانه‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی وابسته به یهود در این کشورها بسیار به سیاست‌های هر یک از احزاب و کاندیداهای موردنظر در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی بستگی دارد و در این زمینه می‌توان به شکست «برنی سندرز» از هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که به دلیل رویکردهای ناهمسوی او با رژیم صهیونیستی از جانب رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار نگرفت و رقیب او هیلاری کلینتون پیروز آن انتخابات شد.
بهره سخن
اثرگذاری چنین حوادثی به میزان و نوع تأثیرات، به شدت و پایداری جنبش، واکنش دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی و حمایت عمومی از جنبش بستگی دارد؛ اما موضوع اصلی آن است که ایالات متحده آمریکا، به منزله یک کشور فریبکار و ظالم که همه چیز را در پی سود و منفعت خود می‌بیند و برای تأمین قدرت هژمونی خود، سال‌هاست تلاش دارد تا آتش جنگ را در بیرون از خانه خود برافروخته کند. این بار زبانه‌های آتشی که به پا کرده، به قلب خانه‌اش رسوخ کرده و دلیل عمده وقوع این اتفاق سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی است که کنترل را از دست آنها خارج کرده و سبب شده است تا اثرات این جنگ‌ها را در خانه خود مشاهده کنند و این در حالی است که شهروندان آمریکایی پیش از این به حمایت‌های همه‌جانبه کشور خود به اوکراین در جهت تشدید جنگ روسیه و اوکراین نیز اعتراض داشتند.
می‌توان گفت وقوع چنین ناآرامی‌هایی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان از راهبُرد اشتباه این کشورها دارد، به‌گونه‌ای که می‌توان مانند آنها را در ترکیه، فرانسه و انگلیس نیز مشاهده کرد.
حال در صورت قدرت‌گرفتن چنین اعتراضاتی به‌واسطه حمایت کورکورانه آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی، این کشور دچار چالش‌های جدی در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی می‌شود و این چالش‌ها به حدی می‌توانند جدی باشند که در صورت رفع نشدن آن، سبب وقوع تغییرات اساسی در ساختار قدرت این کشور بشود.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات