صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۳۵

دوگانه آزادی و سرمایه‌داری!

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان
در دنیای امروز با ادعای آزادی‌بیان، گوش مردم را کر کرده‌اند و هر توهین و اعتراضی را نسبت به هر چیزی آزاد می‌دانند؛ اما هر چیزی یک تبصره کوچک دارد، به حیطه ما وارد نشوید، شما می‌توانید به مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، پاکستانی‌ها، هندی‌ها، سیاه‌پوستان، چینی‌ها و... هزاران مفهوم دیگر توهین و اعتراض کنید، اما نباید وارد قلمرو سرمایه‌داران و صهیونیست‌ها شوید. برای نمونه، دنیای امروز از دیدگاه زورگویان این‌گونه است که اگر کسی بخواهد از فلسطین و به ویژه مردم غزه حمایت کند، تروریست خوانده شده، محکوم و حتی از کارش اخراج می‌شود؛ چرا؟ چون در قاموس آنها هیچ‌کس حق ندارد به رفتارهای غیرقانونی اشغالگران قدس کاری داشته باشد.
«پروژه نیمبوس»(Project Nimbus) یک قرارداد ۱/۲ میلیارد دلاری بین شرکت‌های گوگل و آمازون با دولت و ارتش رژیم اشغالگر قدس است که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. این پروژه به دولت این رژیم امکان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را می‌دهد که شامل تشخیص چهره و تحلیل احساسات است. پروژه نیمبوس با هدف ارائه یک راه‌حل جامع ابری به منظور استفاده دولتی، دفاعی و دیگر نهادهای صهیونیستی طراحی شده است.
توجیه گوگل برای عقد قرارداد با رژیم صهیونیستی، بحث مالی بوده است. به این‌ترتیب، موضوع توجه به موازین اخلاقی و اینکه اشغالگران با تقویت نرم‌افزاری ممکن است تا چه اندازه فلسطینیان را تحت فشار قرار دهند، امری است که گویا جایگاهی در شرکت گوگل ندارد.
به تازگی روزنامه «واشنگتن‌پست» آمریکا اعلام کرد، شرکت گوگل ۲۰ نفر دیگر از کارمندان خود را به علت اعتراض به امضای قرارداد تجاری این شرکت با رژیم صهیونیستی اخراج کرده است. به نوشته واشنگتن‌پست، گوگل در هفته اخیر ۵۰ نفر از کارمندان خود را به علت حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به قرارداد تجاری گوگل با رژیم صهیونیستی اخراج کرده است. 
کارمندان گوگل که عضو کمپین «نه به فناوری برای آپارتاید» هستند، در بیانیه‌ای که در بستر «مدیوم» منتشر شده، اعلام کردند چنین اقدامی انتقام‌جویانه است و برخی کارمندان که به طور مستقیم در اعتراضات روز سه‌شنبه در دفاتر گوگل شرکت نکرده بودند، جزء کارمندان اخراجی هستند. در بخشی از بیانیه آنها آمده است: «کارمندان گوگل حق اعتراض مسالمت‌آمیز درباره شرایط و وضعیت کار را دارند.»
اعتراضات کارمندان گوگل پدیده‌ای جدید نیست. در سال ۲۰۱۸ میلادی کارمندان این شرکت موفق شدند گوگل را وادار کنند قرارداد با ارتش آمریکا به نام پروژه «میون» را لغو کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات