صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۸۱۴

شعار سال مسئولیت عمومی

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور

نام‌گذاری سال‌ها در ابتدای نوروز هر سال به سنتی تبدیل شده که ریل‌گذاری مسیر یک ساله کشورمان را مشخص می‌کند.
در حقیقت، رهبر معظم انقلاب هر ساله با نام‌گذاری سال منشور مورد نیاز برای مسیر یک ساله مدیران و مسئولان کشور را ارائه می‌دهند. ایشان با توجه به دغدغه معیشت مردم و در راستای نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر، سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند؛ یعنی مهم‌ترین موضوعی که اگر مسئولان آن را مورد توجه جدی قرار دهند، قطعاً می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت ثبات و توسعه سوق دهد.

چرا مهار تورم؟
اما چرا رهبری باز هم در نامگذاری سال توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی و به ویژه تورم و تولید دارند؟ باید عنوان کرد، کشورهای در حال توسعه با تورم‌های شدیدی مواجه‌ بوده‌اند که آثار منفی بسیاری، مانند افزایش نابرابری در توزیع درآمد به دنبال دارد.
ایران اسلامی هم در سال‌های اخیر البته به سبب تحریم‌ها، با تورم‌های بالایی مواجه بوده و حتی تورم بالای 50 درصد را نیز تجربه کرده است؛ شاید به همین دلیل اصلاح نظام ارزش‌گذاری پول ملی در راستای مهار تورم و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار در ادامه طرح اصلاحات اقتصادی دولت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شعاری مهم و حساس
رهبری روز گذشته در دیدار با مسئولان با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، الزامات تحقق شعار سال را بیان کرده و تأکید کردند، اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد.
رهبر فرزانه انقلاب شعار امسال را شعاری مهم و حساس خواندند و افزودند: «انتخاب شعار اقتصادی به معنای بی‌اعتنایی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست؛ چرا که مشکلات اقتصادی از جمله تورمِ بالا، موجب گسترش فقر و در مقابل، افزایش تبعیض و ثروت‌های حرام می‌شود و ایجاد فساد، بر فرهنگ و افکار و رفتار مردم هم اثر منفی می‌گذارد.»
ایشان رشد تولید را در کنار مهار تورم مهم دانستند و گفتند: «گاهی تورم در کشور کنترل شده، اما رکود آورده است که البته بر اساس استدلال قوی کارشناسان، مهار تورم در کنار رشد تولید امکان‌پذیر است.»

اولویتی ضروری
ایشان در تبیین معنای حقیقی اولویت دادن به شعار سال در دولت، مجلس، قوه ‌قضائیه و همه دستگاه‌ها گفتند: «استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری، از جمله منابع طبیعی و خدادادی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نرم‌افزاری مانند نیروی انسانی خلاّق، جوانان پر انگیزه، نخبگان و صاحبان فکرهای نو، برای تحقق شعار سال ضروری است.»
استفاده از امکانات رسانه‌ای، تجربیات مفید، عناصر مجرّب و حتی ارتباطات خارجی برای گسترش تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها، نکات دیگری بود که رهبر فرزانه انقلاب در تشریح معنای واقعی اولویت داشتن شعار سال بیان کردند.
ایشان تأکید کردند: «اگر ابعاد این اولویت در عمل محقق شود، افراد خبره، تحقق شعار سال را در شاخص‌های اقتصادی درک خواهند کرد و مردم هم در زندگی خود تا حدی آسایش را احساس می‌کنند.»
رهبر معظم انقلاب منشور سال ۱۴۰۲ را در کنار مهار تورم به رشد تولید نیز اختصاص داده‌اند و شاید از همین منظر است که این شعار حساس و مهم است؛ چرا که باید گفت نسبت تورم و تولید دو سویه است؛ از یک سو مدیریت تورم موجب رشد تولید می‌شود و هزینه‌های تولید کاسته شده و مشکل تأمین نقدینگی واحد‌های تولیدی برطرف می‌شود و از سوی دیگر رشد تولید نیز موجب کنترل تورم می‌شود؛ زیرا با رشد تولید، هم از واردات کاسته می‌شود و هم کمبود عرضه در بازار شکل نمی‌گیرد.

تأمین معیشت و نوسان بازار
مهار تورم و رشد توأمان تولید می‌توانند به تأمین معیشت و مدیریت نوسانات بازار ختم شوند. مهار تورم مقدم بر رشد تولید و زمینه‌ای برای آن به شمار می‌آید؛ زیرا در وضعیت وجود تورم، اساساً تولید به صرفه نبوده و نقدینگی به سمت بازار‌های موازی تولید، مانند ارز، سکه، طلا، زمین و مسکن می‌رود؛ بنابراین با مهار تورم می‌توان جریان نقدینگی را به سمت تولید هدایت و سرمایه‌گذاری معطوف به تولید و صادرات را تقویت کرد.
باید اذعان داشت، دشمن نیز با اعمال تحریم‌های ریز و درشت به دنبال فلج کردن اقتصاد و ورشکستگی تولید در ایران و بالا بردن میزان تورم است تا از این طریق، عرصه را بر معیشت مردم تنگ کند؛ بنابراین تأکید رهبری بر مهار تورم و رشد تولید و حساسیت داشتن آن در برهه کنونی و تلاش مسئولان در راستای تحقق همه‌جانبه آن می‌تواند دشمن را در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران شکست دهد.
دشمن جنگی تمام‌عیار به راه انداخته است تا بلکه جمهوری اسلامی را به زانو در بیاورد؛ از یک‌سو جنگ اقتصادی و فشار و تحریم و از سوی دیگر جنگ فرهنگی و خدشه‌دار کردن عفت و حجاب و همچنین جنگ سیاسی و دیپلماتیک تا بلکه به اهداف شوم خود برسد؛ اما رهبری با درک این جنگ تمام‌عیار شعار امسال و تحقق آن و ضرورت توجه سه قوا به آن را حساس خواندند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات