صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۵۶۳۲
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک

چرا اعضای اوپک تولید نفت را کاهش دادند؟

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه کاهش تولید نفت، افزایش قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و تولیدکنندگان عایدی بیشتری از فروش نفت خواهند برد، گفت: در زمینه تولید نفت دو سناریو قابل ارزیابی است؛ نخست، پایین نگاه ‌داشتن قیمت‌ها در همین رده تا نفت به میزان قبلی تولید شود و دوم، کاهش تولید و افزایش قیمت‌هاست.

تولیدکنندگان عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) یکشنبه از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه 1 میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر ۲۰۲۲ که قرار بود از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا شود، خبر دادند.
به گفته تحلیلگران، این اقدام غافلگیرکننده باعث افزایش فوری قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود، در عین حال آمریکا این تصمیم را غیرعقلانی دانست. روز دوشنبه در بازارهای جهانی قیمت نفت با افزایش پنج درصدی مواجه شد و نفت برنت اروپا به ۸۳.۵ دلار و نفت وست تگزاس آمریکا به ۷۹ دلار رسید.
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره چرایی اتخاذ تصمیم کاهش تولید نفت به وسیله چند کشور صادر کننده نفت به «راهبرد معاصر» گفت: با وجود اینکه در ماه های گذشته ناگهان نفت قیمت صعودی افزایش یافت و قیمت هر بشکه نفت به ١٢٠ دلار رسید، شاهد کاهش قیمت ها و تداوم روند نزولی قیمت ها در بازار جهانی نفت هستیم؛ موضوعی که خوشایند صادرکنندگان نفت نیست.
در صورت تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، کشورهای تولیدکننده متضرر می شوند، به همین دلیل تلاش می کنند با اتخاذ تصمیمات درست مانع کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شوند
وی افزود: نفت بشکه ای ١٢٠ دلار به زیر80 دلار رسیده است و انتظار می‌رود قیمت ها همچنان رو به کاهش باشد، به این دلیل کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید کننده درنظر گرفته شده است.
نماینده اسبق ایران در اوپک عنوان کرد: در صورت تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، کشورهای تولیدکننده متضرر می شوند، به همین دلیل تلاش می کنند با اتخاذ تصمیمات درست مانع کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شوند.
خطیبی گفت: به نظر می‌آید تولیدکنندگان نفت که اجلاس اوپک را پیش رو دارند، برای این منظور تصمیم کلی و جامعی اتخاذ کنند تا مانعی برابر کاهش قیمت و توزیع نفت به میزان مورد نظر خود قرار دهند. در حال حاضر برخی کشورهای تولید کننده نفت قبل از برگزاری اجلاس اوپک داوطلبانه تولید نفت خود را کاهش دادند تا جلوی روند نزولی قیمت ها را بگیرند.
کارشناس صنعت نفت معتقد است: چنانچه تولید نفت کاهش نیابد، روند نزولی قیمت ادامه می یابد، به ویژه اینکه برخی کشورهای مصرف کننده مهم وارد رکود می شوند. به بیان دیگر ممکن است با کاهش تولید کشورهای اروپایی وارد رکود شوند و شاهد کاهش تقاضا در فضای رکودی ایجاد شده باشیم، زیرا با  کاهش تقاضای نفت، مصرف نیز کم می شود.
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: در چنین شرایطی به نظر می‌آید تولید باید خود را متناسب با تقاضای جهانی کند و کاهش بیابد، زیرا با کاهش تولید نفت، شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود و تولید کنندگان عایدی بیشتری از فروش نفت خواهند داشت؛ بنابراین  در زمینه تولید نفت دو سناریو قابل اریابی است؛ نخست، پایین نگاه داشتن قیمت ها در همین رده تا نفت به میزان قبلی تولید شود و دوم، کاهش تولید و افزایش قیمت هاست. طبعاً تولید کمتر و قیمت بهتر مطلوب تولیدکنندگان نفت است؛ به همین دلیل باید منتظر تصمیم نهایی کشورهای تولید کننده نفت در اجلاس آتی اوپک بود تا تکلیف میزان تولید و قیمت نفت جهانی در محدوده زمانی مورد نظر مشخص شود.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات