صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۹۳

وعده صادق

پس از 12 سال انتظار، سرانجام در جمعه‌ هفته گذشته‌(11 شهریور‌) پروژه عظیم آب‌رسانی «غدیر» به منظور تأمین پایدار آب 4 میلیون و 700 هزار نفر از مردم استان خوزستان، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد[...]
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی
پس از 12 سال انتظار، سرانجام در جمعه‌ هفته گذشته‌(11 شهریور‌) پروژه عظیم آب‌رسانی «غدیر» به منظور تأمین پایدار آب 4 میلیون و 700 هزار نفر از مردم استان خوزستان، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. 
طرح آب‌رسانی غدیر که در دولت نهم، برای تأمین آب شرب پایدار 26 شهرستان استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و هزار و 608 روستای مرکزی، جنوبی و غرب این استان آغاز شده بود، تا سال 1400 کمتر از 50 درصد پیشرفت داشت. 
اجرای این پروژه‌ عظیم که از آن به بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی قرن در کشورمان یاد می‌شود، جزء وعده‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، رؤسای‌جمهور پیشین در سال‌های قبل بود؛ اما پیشرفت فیزیکی 45 درصدی در طول 14 سال، تنها نتیجه اقدامات دولت برای اجرای این پروژه بود. بی‌توجهی دولتمردان و همچنین اختصاص نیافتن منابع مالی مناسب در دوره‌های گذشته، دو دلیل اصلی پیشرفت نکردن مناسب پروژه آب‌رسانی غدیر در 14 سال گذشته بودند.
هنوز در یادها باقی است که رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در سال 1394 و هنگامه اوج مذاکرات برجام، این سخنان را بر زبان جاری می‌کرد: «باید تحریم‌های ظالمانه از بین برود تا سرمایه بیاید و مسئله محیط زیست، اشتغال جوانان، صنعت و حتی آب خوردن مردم حل شود و منابع آبی زیاد شود»!
با این حال شاهد بودیم که سیدابراهیم رئیسی در اولین سفر خود به استان خوزستان پس از انتخاب از سوی مردم به عنوان رئیس‌جمهور، اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر را که بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی خاورمیانه به شمار می‌آید، اصلی‌ترین پروژه بر زمین مانده در استان خوزستان عنوان کرد و وعده داد که ظرف سه سال، این پروژه به نتیجه برسد.
پس از سفر شهریورماه سال گذشته رئیس‌جمهور به خوزستان، فرآیند طراحی و تکمیل اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر در دستور کار قرار گرفت و طی مدت زمان دو ماه طراحی این پروژه به اتمام رسید. در حالی که به گواه شرکت مشاور این طرح، فرآیند ساخت طرح آب‌رسانی غدیر به 36 ماه زمان نیاز داشت، اما آنچه در مقام عمل با آن مواجه شدیم، اتمام این پروژه ظرف مدت 10 ماه بود. 
به عبارت دیگر، کار شبانه‌روزی و چند شیفته مهندسان و کارگران ایرانی به استعداد 2 هزار نفر، منجر به تکمیل این پروژه عظیم ناتمام ظرف مدت زمان 300 روز شده بود؛ درحالی که طبق برآوردهای صورت گرفته پیشین، اتمام این پروژه حدود هزار و 100 روز زمان می‌بُرد.
پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو و همچنین تأمین مالی هزار و 200 میلیارد تومانی، سبب شد پروژه‌ای که برای اتمام آن سه سال زمان در نظر گرفته شده بود، در مدت 10 ماه به نتیجه برسد. 
بر مبنای هدف‌گذاری انجام شده در پروژه آب‌رسانی غدیر، مردم استان خوزستان با اجرای این پروژه تا 25 سال آینده از آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار خواهند بود؛ همچنین این طرح بزرگ برای تأمین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه تعریف شده که با کار جهادی در سازمان آب و برق خوزستان، این دبی که قرار بود در ۲۵ سال آینده تأمین شود، از هم اکنون تأمین شده است.
همانطور که ذکر شد، اجرای این پروژه از آذر سال 1387 از منابع آب سد کرخه کلید خورد؛ ولی به منظور بهره‌مندی جمعیت بیشتری از مردم خوزستان و همینطور تأمین آب باکیفیت‌تر، منابع آب سد دز به منزله جایگزین انتخاب شدند. بر این اساس، به اذعان کارشناسان، این طرح عظیم علاوه بر حل مسئله کمیت آب مورد نیاز خوزستان، در کیفیت تأمین آب این مناطق نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ با توجه به اینکه منبع تأمین آب در طرح میان‌مدت غدیر، رودخانه دز است و با عنایت به این موضوع که دریاچه سد دز در یک ساختگاه کارستی قرار گرفته و در بالادست خود هیچ منبع آلوده‌کننده‌ای ندارد، مردم خوزستان با اجرای پروژه غدیر صاحب یکی از باکیفیت‌ترین آب‎های شرب شدند.
همچنین طبق گفته کارشناسان، بسیاری از ایستگاه‌ پمپاژهای طرح غدیر برای اولین بار در خاورمیانه ساخته شده و نمونه آن را جز در معدود کشورهای توسعه یافته، در هیچ کجای دیگر نمی‌توان یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی که طی یک سال سپری‌شده از مسئولیتش در جایگاه ریاست‌جمهوری، در جمعه هفته گذشته برای پنجمین بار به استان خوزستان سفر کرده بود، طی سخنانی در مراسم افتتاح این پروژه عظیم گفت: «قبلاً هم اعلام کرده‌ام، اگر لازم باشد هر ماه به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات مردم حل شود و تا تحقق آنچه در ورزشگاه بزرگ اهواز و در جمع جوانان خوزستان وعده دادیم، پای کار خواهیم بود.» 
وی افزود: «اجرای جهادی چنین طرح‌هایی سبب امیدوار کردن مردم می‌شود و این امیدواری موجب مشارکت بیشتر مردم در عرصه‌های اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی و نقش‌آفرینی جوانان عزیز خواهد شد.»
رئیس‌جمهور تصریح کرد: «عمیقاً معتقدیم در این کشور می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و امیدوارم اجرای طرح فاضلاب اهواز و دیگر شهرهای استان نیز هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. همه بخش‌های این طرح از طراحی تا اجرا و تجهیزات به کار رفته کاملاً ایرانی است و این حقیقتاً مایه افتخار است.»
رئیس جمهور همچنین بیان داشت: «کمتر کسی فکر می‌کرد با کمبودهای موجود خاموشی برق در بخش خانگی نداشته باشیم، اما مدیریت و همراهی و همکاری مردم و اصناف اثبات کرد می‌شود با کمبودها و درست استفاده کردن از آب و برق و منابع به نحوی حرکت کرد که در خانه‌ها خاموشی نداشته باشیم.»
«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو نیز طی سخنانی در مراسم افتتاح اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر گفت: «در طرح قبل ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه به نرخ سال گذشته و حداقل زمان اجرا، پنج سال پیش‌بینی شده بود، اما طرح جدید با مدت زمان یک ساله و با یک بیستم آن نرخ محقق شد. همچنین یکی از اهداف محقق‌شده در طرح آب‌رسانی غدیر این بود که امکان برداشت آب از منابع مختلف تأمین شود.»
وزیر نیرو با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و ۵۰ پیمانکار در اجرای طرح آب‌رسانی غدیر مشارکت داشتند، گفت: «یکی از ویژگی‌های مهم پروژه آب‌رسانی غدیر آن بود که طراحی، اجرا و تأمین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم به صورت صددرصد ایرانی و بومی بود.»
وی همچنین گفت: «با بهره‌برداری از این طرح ۵۲ درصد جمعیت استان خوزستان از نعمت آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند می‌شوند.»
آیت‌الله «محسن حیدری» امام جمعه موقت اهواز نیز با اشاره به افتتاح پروژه آب‌رسانی غدیر گفت: «در ابتدای امر تمامی کارشناسانی که با این طرح عظیم در ارتباط بودند، عنوان می‌کردند که این پروژه در مدت زمان کمتر از سه سال به پایان نمی‌رسد، اما شاهد بودیم که با تلاش و پیگیری مستمر رئیس‌جمهور و تخصیص فوق‌العاده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، این پروژه ظرف مدت 10 ماه به بهره‌برداری رسید.»
امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: «به سرانجام رساندن این طرح در مدت زمان 10 ماه، نشان داد که حقیقتاً نیروهای جهادی همواره پای کار هستند و این موضوع در حد یک شعار از سوی دولت سیزدهم نبوده است.»
کلام پایانی آنکه دولت سیزدهم با به نتیجه رساندن اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر نشان داد، با مدیریت صحیح و بهینه منابع انسانی و مالی و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری تخصص مهندسان بومی، می‌توان بسیاری از پروژه‌های عظیم و نیمه‌کاره کشور را ظرف مدت کوتاهی به نتیجه رساند. 
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات