صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۷۳

توافق بر سر کاهش بی‌سابقه عرضه نفت

23 عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، «اوپک» و کشور‌های غیراوپک در دهمین نشست فوق‌العاده‌ای که برگزار شد[...]
یادداشت: 23 عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، «اوپک» و کشور‌های غیراوپک در دهمین نشست فوق‌العاده‌ای که برگزار شد، برای بزرگ‌ترین کاهش عرضه نفت جهان توافق کردند، به‌گونه‌ای که مقرر شد روزانه ۹/۷ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته شود. وزیر نفت کشورمان درباره جزئیات اجرای این توافق گفت: «فقط مکزیک در مقابل کاهش عرضه نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز مخالفت کرد و پذیرفت که فعلاً ۱۰۰ هزار بشکه را کاهش دهد.»

گزاره‌های خبری:

۱ ـ پیامد‌های اقتصادی کرونا روز به روز در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که علاوه بر بخش خدمات، بر بخش تولید نیز تأثیرگذاشته و پیش‌بینی کارشناسان این است که در آینده به علت کاهش تولید، شاهد کاهش بیشتر تقاضای نفت خواهیم بود. این توافق حاکی از آن است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود؛ از این‌رو در اولین واکنش‌ها به این تصمیم، قیمت طلا در سطح جهانی اندکی رشد کرد.

۲ ـ در جنگ تجاری بین آمریکا و چین، برنده اصلی کاهش قیمت نفت چین است؛ از این‌رو آمریکا علاوه بر انگیزه داخلی، به دلیل رقابت اقتصادی با چین حاضر شده است حتی کاهش سهم مکزیک را نیز برای ماه‌های مه و ژوئن بپذیرد تا قیمت نفت افزایش یابد؛ اما این کاهش عرضه متناسب با کاهش تقاضا نیست. در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش تقاضای خرید نفت داریم که کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نمی‌تواند نقش بسیار زیادی بر افزایش قیمت‌ها داشته باشد.

۳ ـ اگر قیمت نفت افزایش نیابد، تولید نفت برخی کشور‌های تولیدکننده مقرون به‌صرفه نخواهد بود و مشخصاً استحصال نفت آمریکا با قیمت‌های فعلی برای این کشور مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

نکته راهبردی: جمهوری اسلامی ایران با توجه به میزان پایین عرضه رسمی نفت،‌ آسیب‌پذیری پایین‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان خواهد داشت، ضمن اینکه در این توافق نیز بدلیل تحریم‌های امریکا، از کاهش تولید و عرضه معاف شده است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات