تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۵۰
موفقیت‌های میدانی همچنان ادامه دارد

«لیلة القدر» سوریه

(روزنامه صبح نو - 1396/03/30 - شماره 259 - صفحه 5)

حمله موشکی بی سابقه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیات «لیلة القدر» به مواضع تروریست‌های تکفیری در استان دیرالزور سوریه، علاوه بر اینکه واکنش‌های بین المللی وسیعی برجای گذاشت، در اوضاع میدانی داخلی سوریه نیز تاثیرات ویژه‌ای داشته است به ویژه آنکه گفته می‌شود سعدالحسینی، معروف به ابوسعد با تابعیت سعودی و از رهبران گروهک‌های تروریستی در این حملات به هلاکت رسیده است.

در همین راستا، پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد که علی عبدالکریم علی سفیر سوریه در لبنان گفته است که حمله موشکی ایران نتایج قوی و روشن و کوبنده داشت و همه کسانی که تروریسم را بازی فرض کرده و بر روی تروریست‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند باید به دقت پیام این حمله را مورد بررسی قرار دهند به ویژه در شرایطی که ارتش سوریه و متحدان آن در سوریه در حال پیشروی و ارتش و الحشد الشعبی عراق در حال کسب پیروزی هستند.

وی افزود: این حمله ثابت کرد که زبان عبثی که آنچه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نام دارد رهبری می‌کند با زبان قاطع و روشنی که همه شرکت‌کنندگان در جنگ با تروریسم واقعی به کار می‌بندند مشابه آنچه ایران انجام داد، روبه‌روست.

سفیر سوریه در لبنان تاکید کرد: گروهک‌های تروریستی برای واکنش و اقدامات بیشتر تروریستی در ایران و منطقه تمام تلاش خود را به کار خواهند بست. تروریست‌ها ضعیف‌تر شده و روحیه تروریست‌های آنها از دست رفته است.

به گزارش منابع خبری، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به حملات موشکی ایران به مواضع گروه‌های تروریستی در دیرالزور گفت: من یک پیام برای تهران دارم و آن این است که اسرائیل را تهدید نکند.

از دیگر سو منابع محلى وابسته به معارضان در سوریه تأیید کردند که شهر المیادین در حومه دیرالزور هدف حمله موشکى قرار گرفته است. این شهر از سال ٢٠١٣ در اشغال گروهک‌های تروریستی است و گفته می‌شود که ممکن است بعد از رقه، پایتخت آنها باشد.

پایگاه خبری دیرالزور ٢٤ در این باره نوشت؛ موشک‌هایی به شهر المیادین برخورد کرد و تیم ما هواپیمایى در آسمان مشاهده نکرد. این یعنى اینها موشک‌های ایرانى بودند.

به گزارش منابع خبری، مقامات آمریکایی در واکنش به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع گروهک‌های تروریستی در سوریه گفتند که «هیچ نظامی آمریکایی» در نزدیکی محل مورد حمله حضور نداشته است.

همزمانی حمله موشکی با سرنگونی جنگنده سوری

شایان ذکر است که همزمان با حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌های تکفیری در دیر الزور، ارتش سوریه اعلام کرد که نیروهای ائتلاف آمریکایی یک جنگنده سوخو 22 این کشور را سرنگون کرده است؛ امری که ساعاتی بعد توسط آمریکایی‌ها تأیید شد. البته به نظر می‌رسد که این هم زمانی تصادفی بوده، اما نشان از حساسیت بالای اوضاع سوریه دارد.

ائتلاف آمریکایی‌ها در این باره با صدور بیانیه‌ای گفته است که یک جنگنده اف-١٨ ارتش آمریکا یک جنگنده سوخو-٢٢ ارتش سوریه را ساقط کرده است.

ائتلاف در این بیانیه مدعی شده است که این اقدام را در دفاع از نیروهاى دموکراتیک سوریه و براى جلوگیرى از پیشروى نیروهاى وابسته به دولت سوریه انجام داده است. آمریکا همچنین مدعی است که جنگنده سوری به مواضع نیروهای کرد که مورد حمایت آمریکا هستند حمله کرده است. این درحالی است که ارتش سوریه اعلام کرده است که جنگنده سوریه در حومه رقه به مواضع گروهک‌های تروریستی حمله و آنها را بمباران کرده است.

در واکنش به این اقدام ائتلاف آمریکا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، مسکو اقدام اخیر آمریکا در حمله به جنگنده نیروی هوایی سوریه را اقدامی تهاجمی و کمک به تروریست‌ها می‌داند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، معاون وزیر امور‌خارجه روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگار تاس گفت: «این حمله را می‌توان یکی دیگر از اقدامات آمریکا در سرپیچی از قوانین بین‌المللی به حساب آورد.»

وی در ادامه گفت: «اگر این اقدام، تهاجم نبود، پس چه بود؟ این اقدام همچنین کمک‌ به تروریست‌هایی بود که آمریکا تظاهر می‌کند در حال مبارزه با آنهاست».

تعلیق هماهنگی پروازها در سوریه با آمریکا

در این حال، منابع خبری گزارش دادند که وزارت دفاع روسیه در واکنش به انهدام یک جنگنده سوری توسط ائتلاف به اصطلاح مبارزه با گروهک‌های تروریستی به سرکردگی آمریکا اعلام کرد که تمامی تعاملات خود با ایالات متحده آمریکا را در حوزه سوریه قطع می‌کند.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که از ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، روسیه تمامی توافقات انجام گرفته با ایالات متحده آمریکا در چارچوب یادداشت تفاهم جلوگیری از وقوع حوادث و تأمین امنیت پرواز در عملیات سوریه را قطع کرده و خواستار انجام تحقیقات کامل از سوی فرماندهی آمریکا با ارائه نتایج این تحقیقات به مسکو و همچنین اتخاذ تدابیر صحیح برای عدم تکرار این حادثه است.

النشره اعلام کرد که در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: ما هر شیء پرنده در سوریه را هدف می دانیم. بیانیه مذکور می‌افزاید: آمریکا درباره این حادثه تماسی با ما نداشت.

عراق: حمله موشکی ایران هماهنگ شده بود

همچنین عبدالباری زیباری رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق اعلام کرد که حمله موشکی ایران از طریق آسمان عراق به اهداف گروهک‌های تروریستی در داخل اراضی سوریه در راستای هماهنگی اتاق چهار جانبه مشترک میان عراق، روسیه، سوریه و ایران صورت گرفته است.

به گزارش سومریه نیوز، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت: کمیته روابط خارجی پارلمان حامی هر تلاشی از سوی هر طرفی برای تضعیف یا نابودی گروهک‌های تروریستی است. حملات موشکی که ایران به این گروهک‌ها در داخل اراضی سوریه با استفاده از موشک‌های دوربرد انجام داد بخشی از هماهنگی مشترک در چارچوب عملیات چهارجانبه میان عراق، سوریه، روسیه و ایران است.

وی افزود: شلیک موشک از آسمان عراق بدون این هماهنگی با توجه به خطوط پرواز غیرنظامی و نظامی رخ نمی‌دهد. هماهنگی برای جلوگیری از حوادث جانبی در جریان عملیات نظامی با توجه به اینکه آسمان منطقه دارای ازدحام پروازهای غیرنظامی و نظامی است، برقرار است.

آخرین تحولات سیاسی و میدانی

در رابطه با آخرین تحولات سیاسی و میدانی در سوریه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیروز دوشنبه طی اظهاراتی از برگزاری مذاکرات جدید صلح سوریه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان طی روز 10 ژوئیه آینده (19 تیرماه) خبر داد.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز طی سخنرانی در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در «آستانه» پایتخت قزاقستان، گفت که این مذاکرات (صلح سوریه در آستانه) شانس واقعی برای تقویت (رژیم) آتش‌بس فراگیر فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، قزاقستان میزبان چندین کنفرانس و نشست تحت هدایت مسکو، تهران و آنکارا در خصوص سوریه بوده است.

براساس این گزارش، هدف سه کشور روسیه، ایران و ترکیه تحکیم آتش‌بسی است که از اواخر دسامبر گذشته پس از پیروزی نیروهای طرفدار دولت در جنگ حلب به عنوان بزرگ‌ترین شهر شمالی سوریه اجرایی شده است. وزیر امور خارجه روسیه همچنین از آمریکا خواست به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته و از مداخله یک‌جانبه در مسائل مربوط به این کشور خودداری کند.

گزارش‌های خبری همچنین حاکی از آن است که نیروهای ارتش سوریه با آزادسازی چندین منطقه در ریف جنوب شرقی رقه، به تقاطع مهم الرصافه نزدیک‌تر شدند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/259/5/9836

ش.د9600936

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات