کد خبر: ۳۵۹۱۶۳
تاریخ انتشار:۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
بورل: برخی اعضای اتحادیه اروپا، روسیه را دوست خوب می‌دانند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که علی‌رغم برخی اقدامات کشورهای اروپایی علیه روسیه، هنوز برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه را یک دوست خوب می‌دانند.
جوزپ بورل جوزپ بورل در جریان سخنرانی در دانشگاه آکسفورد تصریح کرد که شاهد «تقابل بیشتر و همکاری کمتری» در امور جهانی است و نمونه‌هایی از اختلاف نظر در بین اعضای اتحادیه اروپا مطرح کرد.وی درخصوص موضوع رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و جنگ اوکراین گفت که همه کشورهای اروپایی در خصوص موضوع روسیه هم‌نظر نیستند.بورل ادامه داد «امروز، پوتین یک تهدید حیاتی برای همه ما محسوب می‌شود. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، در آن‌جا متوقف نخواهد شد اما همه اعضای اتحادیه اروپا چنین ارزیابی ندارند».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد که برخی از اعضای شورای اروپا بر این باورند «خیر، روسیه یک تهدید حیاتی نیست، حداقل برای من. من روسیه را دوست خوبی می‌دانم».بورل به طور خاص به نام کشور اروپایی که چنین نظری در خصوص روسیه دارد، اشاره‌ای نکرد.وی با اشاره به این‌که عدم اتحاد در بین اعضای اتحادیه اروپا به منظور پیشبرد اهداف ضدروسی، تهدیدی برای این اتحادیه است، گفت «در اتحادیه‌ای که به اتفاق آرا اداره می‌شود، سیاست‌های ما همواره با یک وتو تهدید می‌شود-همان یک وتو کافی است».
اتحادیه اروپا چندین دور تحریم علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین در فوریه 2022 تحمیل کرد اما نخست‌وزیر مجارستان ویکتور اوربان و نخست‌وزیر اسلوواکی رابرت فیکو برخلاف خواسته اکثریت اعضای اتحادیه اروپا، حاضر به ارسال تسلیحات به اوکراین علیه روسیه نشدند و تصریح کردند که این جنگ باید از طریق مذاکره حل شود.مجارستان همچنین بسته 54 میلیارد دلاری کمک اتحادیه اروپا به اوکراین را برای چندین ماه مسدود کرد و در نهایت اوربان در فوریه 2024، این وتو را لغو کرد.