صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۹۷۸۲

نقض سیستماتیک حقوق پناهجویان اوکراینی در آلمان/ نتیجه یادگاری نوشتن بر دیوار غرب

آلمان از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است، اما ناامیدی از پایان جنگ سبب شده است که خشونت علیه پناهجویان اوکراینی هر روز شدیدتر شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

اگرچه در ماه‌های ابتدایی جنگ اوکراین، پناهجویان این کشور به عنوان قهرمانان مواجهه با روسیه مورد پذیرش و تکریم دولت‌ها و ساختار‌های امنیتی غرب قرار می‌گرفتند، اما شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که اکنون با گذشت بیش از دو سال از جنگ اوکراین ماجرا به طور کلی نسبت به آن زمان متفاوت است! نقض حقوق پناهجویان اوکراینی در آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی حالتی نظام‌مند، عادی و سیستماتیک پیدا کرده و به نظر می‌رسد مقامات ارشد این کشور نیز دیگر رغبتی نسبت به نگاهداری آن‌ها در خاک خود ندارند! آلمان از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است، اما ناامیدی از پایان جنگ سبب شده است که خشونت علیه پناهجویان اوکراینی هر روز شدیدتر شود. گزارش وزارت کشور نشان می‌دهد که در دو سال اخیر پناهجویان اوکراینی دست‌کم ۲ هزار و ۶۰۰ بار مورد تعرض افراد ضد‌مهاجر قرار گرفته اند.
در گزارش وزارت کشور آلمان آمده است: "هر روز تعداد بیشتری از پناهجویان اوکراینی با نفرت در آلمان مواجه می‌شوند. در مواردی هم این نفرت به حرکات خشونت آمیز منتهی می‌شود".

جنگ دیگر بس است!
بزرگترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا به خاطر بحران ناشی از کرونا و جنگ اوکراین شرایط دشواری را سپری می‌کند. شورای کارشناسان اقتصادی همین هفته پیش بینی رشد اقتصادی سال جاری را اصلاح کردند. به نظر آن ها، امسال رشد اقتصادی آلمان به صفر نزدیک می‌شود. پس از جنگ اوکرایین، دولت آلمان در یک اقدام ناگهانی یک بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری ویژه برای تقویت ارتش تصویب کرد و در دو سال اخیر دست کم ۲۲ میلیارد یورو کمک مالی و نظامی در اختیار اوکراین گذاشت. از سوی دیگر، ورود بیش از یک میلیون جنگ زده اوکراینی به آلمان سالانه میلیارد‌ها یورو هزینه روی دست این کشور می‌گذارد. با مبهم ماندن سرنوشت جنگ اوکراین بخش‌هائی از مردم آلمان صدای اعتراض خود را بالا برده‌اند. در مقابل، دولت اولاف شولتس نه تنها اقدامی در راستای پایان جنگ صورت نداده، بلکه در کنار پاریس، لندن و واشنگتن بر حجم آتش جنگ می‌افزاید. شهروندان آلمانی تصور می‌کردند دولت سوسیال دموکرات آلمان، به واسطه رویکرد عقلانی تری که در طول سال‌های گذشته درحوزه سیاست خارجی داشته، در قبال پدیده‌ای مانند جنگ اوکراین عاقلانه‌تر از فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها عمل خواهد کرد، اما بازی کامل و مستقیم شولتس در زمین آمریکا این پیش فرض را به طورکامل باطل ساخت.

ژرمن‌ها هم بازی را باخته‌اند
گزارش روز جمعه ۱۷ مه، ۲۸ اردیبهشت وزارت کشور آلمان که نشان از بروز خشونت علیه پناهجویان اوکراینی دارد، در شرایطی انتشار عمومی یافته که روسیه بر حملات خود علیه اوکراین افزوده و بسیاری از ناظران شانس اوکراین را برای پیروزی در جنگ با روسیه بسیار کم می‌بینند. صرفنظر از آلمان که می‌کوشد در رهبری نظامی جهان در کنار ایالات متحده آمریکا قرار گیرد و با این هدف هنوز به کمک‌های مالی و نظامی خود برای اوکراین ادامه می‌دهد، انگیزه سایر کشور‌های اروپائی برای این پشتیبانی رو به کاهش نهاده است. به عبارت بهتر، بازی غیرعقلانی آلمان در زمین آمریکا، از یک سو منجر به شکست برلین در جنگ و افزایش تصاعدی هزینه‌های حمایت از کی یف شده و از سوی دیگر، نوع رفتار و مواجهه شهروندان آلمانی با پناهجویان اوکراینی نشان دهنده تزیینی بودن حمایت‌های اولیه آن‌ها از اوکراینی هاست. این مسئله، بار دیگر، بر نگاه ابزاری کشور‌هایی مانند المان و فرانسه در قبال دیگر بازیگران اروپایی (که آن‌ها را کشور‌های درجه دوم می‌نامند) مهر تایید می‌نوازد.

پس زدن اوکراین در اتحادیه اروپا
نوع و نحوه خشونت‌های صورت گرفته علیه اوکراینی ها، گویای بسیاری از حقایق در اروپاست. به عنوان یک نمونه از این خشونت‌ها، روزنامه تاگس اشپیگل به ماجرای یک پناهجوی ۲۹ ساله اهل خرسون اشاره می‌کند که هنگام خرید در یک فروشگاه برلین از سوی دو مرد ابتدا مورد اهانت قرار گرفته و سپس هدف ضربات مشت قرار گرفته است. دلیل این تعرض آن بوده که قربانی کلاهی به سر داشته که به رنگ‌های پرچم اوکراین تزئین شده بود. تاگس اشپیگل در ادامه گزارش خود می‌افزاید: "اوکراینی‌ها از زمان تهاجم روسیه آلمان را پناهگاه امنی می‌دانستند، اما در این کشور با خشونت‌های ضداوکراینی روبرو شدند. اکنون وزارت کشور نشان می‌دهد که این خشونت‌ها با انگیزه‌های سیاسی مرتبط با جنگ در شرق اروپا چه ابعاد نگران کننده‌ای یافته است. گزارش وزارت کشور در پاسخ به پرسش نماینده حزب چپ در اختیار مجلس فدرال آلمان قرار گرفته و سپس منتشر شده است. این نماینده خواستار توضیح وزارت کشور درباره امنیت اوکراینی‌ها شده بود. از دید نماینده چپ مجلس فدرال آلمان گزارش وزارت کشور بسیار تکان دهنده است. خبرگزاری آلمان درباره فضای حاکم بر دفتر مشاوره برای مهاجران در تورینگن نوشت که فضای برخورد با پناهجویان اوکراینی از سال ۲۰۲۴ دگرگون شده است. در درجه اول این پناهجویان اوکراینی هستند که گناه همه چیز به گردن آن‌ها می‌افتد. همواره آلمانی‌های بیشتری این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا پناهجویان مرد به اوکراین باز نمی‌گردند تا از کشور خودشان دفاع کنند؟ ادبیات به کار رفته کنونی در قبال پناهجویان در آلمان، به وضوح نشان می‌دهد که بحران اجتماعی شکل گرفته در آن تا چه اندازه‌ای جدی است. رسانه‌های آلمانی نیز در گزارش‌های خود این نظر را تایید می‌کنند که آلمانی‌ها تا یک سال پس از آغاز جنگ بر این باور بودند که اوکراین می‌تواند، با استفاده از پشتیبانی‌های فراوان مالی و نظامی بین المللی، نیرو‌های روسیه را وادار به عقب نشینی کند. در نتیجه تصور می‌رفت که پناهجویان اوکراینی میهمانانی هستند که به زودی به کشور خودشان باز می‌گردند. اما اکنون این تصور به طور کامل دگرگون شده است! نتیجه و محصول این تصور ابتدایی، چیزی جز شکست نیست. اما از سال ۲۰۲۳ در افکار عمومی آلمان این نگرانی ژرف شد که به رغم همه پشتیبانی‌ها، اوکراین برنده جنگ با روسیه نخواهد بود و امکان دارد که بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی برای همیشه یا سال‌های دراز در آلمان بمانند. اگر هزینه مسکن، تغذیه، بهداشت و آموزش هر پناهجوی اوکراینی در ماه تنها هزار و پانصد یورو باشد، آلمان ناگزیر است سالانه حدود ۱۸ میلیارد یورو صرف نگهداری آن‌ها کند. آشنائی با این واقعیت به طور طبیعی به نارضائی در میان لایه‌های پائین طبقه متوسط آلمان می‌انجامد که زیر فشار تورم و بحران مسکن روزگار بسیار سختی را سپری می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات