صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۹۳۱۸

اسلامی در نشست خبری مشترک با گروسی: بدخواهان همواره از ارتباطات ایران با آژانس ناخرسند هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بدخواهان جمهوری اسلامی ایران همواره از ارتباطات ایران با آژانس ناخرسند هستند.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی، امروز در اصفهان در نشست خبری مشترک با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در این سفر گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی با آقای گروسی داشتیم.

وی ادامه داد: ما در اسفند گذشته در تهران، بیانیه‌ای را به صورت مشترک منتشر کردیم که اگرچه بدخواهان جمهوری اسلامی ایران همواره از ارتباطات ایران با آژانس ناخرسند هستند، اما گروسی و من اعتقاد داریم که آن بیانیه، مبنای خوبی برای تعاملات آژانس و سازمان انرژی اتمی است و به عنوان نقشه راه خود بر آن تاکید کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشرفت بیانیه اسفند گذشته را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و تداوم تعامل‌ها بر مبنای این بیانیه شامل سه بخش است؛ بخش اول، شامل موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود. اینها شرایط خاص خود را دارند که متأثر از شرایط بیرونی و سیاسی است.

وی ادامه داد: در بخش اول، موضوع دو مکان باقی مانده است. قبل از بیانیه مشترک، چهار مکان و ناترازی مواد را داشتیم. دو مکان بسته و ناترازی حل و فصل شد. بخش دوم مربوط به وضعیت کنونی است که باید در چهارچوب ان پی تی و پادمان، برنامه داشته باشیم و برای انتظارات، برنامه‌هایی را احصا کنیم.

اسلامی گفت: بخش سوم مربوط به مدیر کل آژانس و شخص آقای گروسی است؛ این بخش برای گام‌هایی است که مربوط به آینده و انتظارات متقابل است. نقشی را که مدیرکل آژانس با توجه به وظایف قانونی دارد، می‌تواند تسریع کننده و تسهیل کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل موضوعات باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین دو طرف بنشینند و روی زمان بندی‌های این سه بخش کار کنند به نحوی که به مرور زمان به صورت متقابل، نتایج لازم را محقق کنیم. این موضوع آغاز یک فرایند است و به مرور ما را به اهداف می‌رساند.

اسلامی گفت: القائات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران پایه گذاری شده و منبع آن صهیونیست‌ها هستند، باید مراقبت کنیم تا این القائات در روابط ایران و آژانس تأثیرگذار نباشند. این موضوع مهم است و آنچه در امپراتوری رسانه‌ای القا می‌شود، برخاسته از این القائات است و رژیم صهیونیستی سردمدار این موضوع است.

وی ادامه داد: در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بیشتر از همیشه تاریخ بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری نسبت به آن اعتراض می‌کنند، القائات این رژیم نباید ملاک پیگیری‌های آژانس باشد. به همین دلیل توافق کردیم که اینها را از همدیگر تفکیک کنیم. گذشته، حال و آینده. ما هماهنگ و مشترک به سمت آینده روشن گام برخواهیم داشت.

اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا حضور گروسی در ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای احیای مذاکرات هسته‌ای باشد، گفت: حضور آقای گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری و ان پی تی و پادمان است. جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشد و این آمریکا بود که از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد و اجازه نداد که از سایر کشورها به خصوص سه کشور اقدامی هم صورت دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت در این معاهده مانده و تعهدات خود را یکطرفه انجام داده و اگر هم تعهدات را کاهش داده، بر مبنای برجام بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها معیار کار ماست که آن هم بر مبنای برجام است. از این چارچوب‌ها نیز آقای گروسی مطلع هستند. البته شخص آقای گروسی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ ظرفیت‌های شخصی، می‌تواند نقش سیاسی هم بازی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات