صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۸۸۹

دشمنان امید

پایگاه بصیرت / سیدرضی عمادی/ گروه پرونده
11 اسفند 1402 انتخاباتی دیگر در ایران برگزار خواهد شد. یکی از موضوعات مهمی که در فصل انتخابات و حتی خیلی پیشتر از آن مطرح می‌شود، راهبرد دشمنان در قبال انتخابات است. رصد راهبردهای دشمنان در قبال انتخابات گویای این است که در یک دهه اخیر به طور خاص بیش از همه تحریم انتخابات در دستور کار قرار گرفته است. این راهبرد برای انتخابات اسفند آینده نیز مورد توجه دشمنان قرار دارد. برای تحقق این راهبرد نیز از تاکتیک‌های متعددی بهره گرفته می‌شود. 
 
سست کردن انتخابات
نخستین تاکتیک به تعبیر رهبر معظم انقلاب «سست کردن انتخابات» در ایران است. به عبارت دیگر، دشمنان بر این موضوع مانور می‌دهند که انتخابات اساساً در جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی ندارد و تنها ابزار مورد استفاده نظام است و منافع، مطالبات و انتظارات مردم را تأمین نمی‌کند. دشمنان در حالی از این تاکتیک استفاده و آن را برجسته می‌کنند که اساساً مشارکت گسترده مردم در انتخابات همواره یکی از علل اصلی عصبانیت دشمنان علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران بود. 
 
زیر سؤال بردن جایگاه مجلس 
دومین تاکتیک، تبلیغ دروغین درباره ناکارآمد بودن مجلس شورای اسلامی در ایران است. امام خمینی(ره) معتقد بودند، مجلس در رأس امور است. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تأکید کردند مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار توسعه و پیشرفت در ایران است. این تعابیر و توصیف‌ها بیان‌‌کننده جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. با این حال، دشمنان بر طبل ناکارآمد بودن و بی‌تأثیر بودن نقش مجلس در ساختار قدرت ایران می‌کوبند. علت اصلی این خطر فکری ضمن اینکه مأیوس کردن مردم از کارکرد مجلس و ترغیب آنها به مشارکت نکردن در انتخابات است، تشکیل مجلسی با پشتوانه پایین مردمی است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیان می‌کنند مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب روی کار آمدن مجلسی ضعیف خواهد شد. در واقع، تشکیل مجلسی ضعیف، از اهداف مهم دشمنان جمهوری اسلامی ایران
 است.
 
زیر سؤال بردن رقابت انتخاباتی
سومین تاکتیک نیز زیر سؤال بردن رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در انتخابات اسفند ماه حدود 15 هزار نامزد با هم رقابت خواهند کرد. «هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «براساس بررسی‌های اعضای شورای نگهبان تعداد نامزدهای این انتخابات به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.» طحان‌نظیف همچنین عنوان کرد: «بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شدند که نصاب بی‌سابقه‌ای در تأیید صلاحیت‌ها در برگزاری انتخابات در کشور محسوب می‌شود.» با وجود این، دشمنان از طریق رسانه‌هایی که در اختیار دارند، ادعا می‌کنند در انتخابات ایران رقابت واقعی وجود ندارد. هدف اصلی این ادعا نیز کمرنگ کردن اهمیت انتخابات و ترغیب مردم به مشارکت نکردن در آن است.
 
نتیجه‌گیری
دشمنان در سایه جنگ شناختی که علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند، بیش از هر زمان دیگری بر تحریم انتخابات مانور می‌دهند. در همین راستا، ضمن اینکه انتخابات را زیر سؤال می‌برند، جایگاه مجلس را هم زیر سؤال برده و وجود رقابت انتخاباتی را نیز انکار می‌کنند. هدف نهایی این تاکتیک‌ها نیز تضعیف پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات