صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۵۸

با دیابت بیشتر آشنا شویم

پایگاه بصیرت / آمنه انتصاری/ گروه جوان

«دیابت» یک بیماری مزمن است که سطح گلوکز یا قند خون بیش از حد معمول افزایش می‌یابد. طب سنتی دیابت را به دو دسته گرم و سرد و طب مدرن آن را به دو دسته نوع یک و نوع دو تقسیم می‌کند. 
دیابت گرم/ در طب مدرن به دیابت گرم دیابت نوع دو می‌گویند که انسولینی که پانکراس تولید می‌کند، برای استفاده بدن کافی نیست. این نوع دیابت در افراد دارای اضافه وزن، بیشتر دیده می‌شود. استرس و اضطراب دائمی نیز یکی از علل ایجاد آن است. از دیدگاه طب سنتی خلط صفرا در بدن اگر بسوزد، به سودای سوخته تبدیل شده و بر کل اعضای بدن اثرات منفی خواهد داشت که یکی از آنها دیابت گرم است و سبب می‌شود لوزالمعده سیاه رنگ شود. در اثر سوء مزاج گرم کبد و کلیه‌، شدت جذب آب بالا می‌رود و به علت حرارت سوخته، بدن دچار لاغری و ضعف و کاهش وزن می‌شود. در نتیجه فرد دچار تشنگی و تکرر ادرار می‌شود. در دیابت گرم کبد و عروق در خطر هستند. 
دیابت سرد/ دیابت سرد یا همان دیابت نوع یک، نوعی اختلال خودایمنی است که در آن تولید و ترشح انسولین در بدن مختل می‌شود. این دیابت به نوعی غلبه سودا یا بلغم سوخته است که به دلیل غلظت، خون به دست‌ها و پاها نرسیده و دچار مورمور و گزگز می‌شود. در این دیابت نبض اندام‌ها کند و عروق پنهان است و پاها سرد هستند. بیشتر بین خانم‌ها و بچه‌ها و افراد چاق دیابت سرد وجود دارد که با استرس پدید می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات