صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید امنیت همه‌جانبه مورد توجه باشد؛ امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت آبرویی. مردم در نظام جمهوری اسلامی باید احساس کنند که جان و مال و فرزندان و ناموس و فکر و عقیده و سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی‌شان برخوردار از امنیت است. بهداشت مردم، عزت و هویت ملی مردم، ارتقای علمی کشور، کارآمدی دستگاه اداری و فسادزدایی از آن، در قانون اساسی وجود دارد. اینها وظایف مهمی است که باید وجهه‌ همت قرار گیرد.(۱۳۸۰/۲/۲۸)
 
 
▼ حرف روز
مجلس قوی
دو ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است و کشور آماده برگزاری انتخابات می‌شود. بازیگران عرصه انتخابات همگی در حال آماده شدن هستند تا نقش‌آفرین این میدان باشند. بازیگر اصلی میدان انتخابات بدون شک «مردم» هستند. انتخابات طراحی شده است تا اراده آنها ظهور و بروز بیابد. مردم اما به این میدان رقابت از منظر حل مشکلات می‌نگرند! مسئله آنان حل مشکلاتی است که با آن دست و پنجره نرم می‌کنند و انتظار دارند تا مسئولان بر این مشکلات فائق آیند. حقیقتی که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با مردم استان کرمان و خوزستان بر آن چنین تأکید فرمودند: «اگر مشکلات وجود دارد، راه حل مشکلات چیست؟ راه حل مشکلات انتخابات است. اتفاقاً برای اینکه مشکلات برطرف بشود، بایستی در انتخابات شرکت کرد.» دشمنان این ملت البته تلاش دارند تا توجه افکار عمومی را از این حقیقت دور نگه دارند و نسخه غلط برای درمان مشکلات بپیچند! آنان مردم را به تحریم انتخابات و قهر با صندوق دعوت می‌کنند و امیدوارند در دل این قهر بستری برای اغتشاش و ناآرامی فراهم آید. در این صورت است که مشکلات کشور روی هم تلنبار می‌شود و بخش عمده‌ای از توان مسئولان به مهار بلوا می‌گذرد! حقیقت آن است که کشور دچار مشکلات متعددی است که باید برای آن راهکار ارائه شود. داشتن مجلس قوی، بدون شک یکی از مهم‌ترین اهرم‌های حل مشکلات کشور است. مجلس قوی، مجلسی توانمند در قانون‌گذاری و نظارت است. مجلسی که نمایندگان آن اشراف کامل به توانایی‌ها و ناتوانی‌ها و تهدیدات و فرصت‌ها دارند و محیط بین‌المللی و شرایط کشور را به خوبی درک می‌کنند و با تدبیر و تدبیر بهترین تصمیمات را قانونی می‌کنند. فراموش نکنیم که به فرموده رهبری: «مجلس شورای اسلامی، طبق قانون اساسی، ریل‌گذاری‌کننده‌ آینده‌ کشور است. اگر کشور مشکلاتی دارد، برای رفع این مشکلات نیاز به قانون‌گذاری و حضور مدبرانه‌ مجلس شورای اسلامی است»
مجلس قوی محصول کمیت و کیفیت آرای مردم است. هر چقدر مردم بیشتر در پای صندوق رأی حاضر شوند و هر چه با دقت نظر و چشمانی باز بر کیفیت آرای‌شان بیفزایند، بدون شک مجلس قوی‌تری شکل خواهد گرفت؛ اما اگر مسیر مشارکت ناهموار شده و از حضور پرتعداد مردم کاسته شود و به تعبیر رهبری «اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد و مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر می‌خواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم؛ این وظیفه‌ همه است. هر که می‌خواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است.» بنابراین از دل مجلس قوی، قوانین قوی و نظارت درست و دولت قوی پدیدار می‌شود.     
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
به اسم مردم به کام برخی جریان‌های سیاسی
در خلال مناظره میان «حسین شریعتمداری» و «محسن هاشمی» در برنامه گفت‌وگوی ویژه‌ خبری از سوی محسن هاشمی مطرح شد که «در بررسی صلاحیت‌ها وقتی کسی صلاحیتش احراز نمی‌شود، موضوع باید به مردم سپرده شود»، اما اصل بحث سر چیست؟
 در ایام نزدیک به انتخابات، برخی جریان‌های سیاسی اظهاراتی را با هدف زیر سؤال بردن نظارت شورای نگهبان مطرح می‌کنند؛ در ‌واقع در این دیدگاه شورای نگهبان یا از صلاحیت افراد اطلاع دارد و آنها را تأیید می‌کند، یا صلاحیت نامزدها برایش احراز نشده که در این صورت نباید آنها را از ورود به عرصه انتخابات منع کند. نتیجه آنکه نظارت شورای نگهبان در حد نظارت استطلاعی یا به عبارت دیگر «نظارت غیر‌فعال» کاهش می‌یابد. وجود یک نهاد نظارتی و کنترل ورود نامزد‌ها به عرصه انتخابات در کشورهای گوناگون وجود دارد و این مسئله نادری نیست. «دادگاه قانون اساسی» در ترکیه، «محکمه ‌النقد» در مصر، «شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» در آلمان، «مجلس نمایندگان» و «سنا» در آمریکا، «مجلس عوام» در انگلستان، نهاد‌هایی مشابه شورای نگهبان در جمهوری اسلامی هستند. برای نمونه، در فرانسه برای آنکه نامزدی فرد برای تصدی مقام نمایندگی مردم رسمیت بیابد، لازم است حدود ۵۰۰ نفر از نمایندگان او را تأیید کرده باشند. طبق قانون، این ۵۰۰ نفر باید لااقل از ۳۰ استان کشور باشند و از هر استان بیش از ۵۰ امضا نمی‌شود جمع کرد. بنابراین، فقط افرادی می‌توانند به عنوان نامزد خود را مطرح کنند که صلاحیت خود را قبلاً در سطح کشوری به نمایش گذارده باشند. فرانسوی‌ها معتقدند، این تأیید صلاحیت از ظهور به قول آنان «پارشوتیست‌ها»، یعنی افردی که به یک‌باره در میدان سیاست ظاهر شده و رأی مردم را با خود همراه می‌کنند، ممانعت به عمل می‌آورد. بنابراین، وجود یک صافی که جریان انتخابات را کنترل کند، شیوه‌ای مرسوم است و مدل ذهنی جریان‌های مخالف نظارت استصوابی شورای نگهبان الگوی عملی در سایر کشورها نیز ندارد. 
همچنین یک ضعف مهم در دموکراسی این است که همه اقشار مردم اعم از آنان ‌که سواد سیاسی دارند و آنان ‌که سواد سیاسی ندارند، همگی در یک سطح حق انتخاب دارند. حال اگر حکومت، با استفاده از نهادهای گوناگون، تحقیقات مفصلی را انجام داده و افرادی را که صلاحیت ورود به عرصه انتخابات را دارند، اعلام کند، در واقع، انتخاب را برای مردم تسهیل کرده است. در این صورت است که مردم به جای انتخاب از میان انبوه افراد اعم از آنان ‌که تخصص و شرایط لازم را برای ورود به مناصب مهم دارند و آنان‌ که شرایط لازم را ندارند؛ انتخاب خود را از میان افرادی انجام می‌دهند که صلاحیت‌شان از سوی افراد خبره تأیید شده است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نظارت استصوابی محقق شود.     
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
دستور توقیف اموال مرتبطان چای دبش
معاون حقوقی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان طی ابلاغیه‌ای به اداره کل بنادر خواستار توقیف اموال و محموله‌های مرتبط با پرونده چای دبش شد. در این مکاتبه آمده است: «با عنایت به ابلاغیه‌های صادره از سوی اجرای احکام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهشمند است دستور فرمایید، چنانچه اموالی به نام اشخاص جدول ذیل در آن منطقه ویژه موجود می‌باشد، مراتب به قید فوریت بررسی و ضمن اعلام نتیجه به این اداره کل نسبت به توقیف آن اقدام لازم معمول نمایند. شایان ذکر است تا زمان ابلاغ و اعلام رفع توقیف چنانچه کالایی متعلق به نامبردگان وارد و قبض انبار الکترونیک برای آن صادر گردد، در صورت شمول موضوع با مفاد این نامه ضمن توقیف موضوع را به گمرک اعلام دارند.» گفتنی است، پیش از این مسئولان دولتی و قضایی از عزم جدی دستگاه‌های مسئول در برخورد با تخلف در حوزه چای سخن گفته بودند که نشانه‌های آن به مرور در حال نمایان شدن است.
 
 
▼ اخبار 
دست بالای مقاومت در مذاکرات
«ماهر الطاهر» مسئول روابط بین‌المللی در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد، طرف صهیونیستی هفت پیشنهاد ارائه داده است که نشان می‌دهد این رژیم از همه اهداف خود عقب‌نشینی کرده است. رژیم اشغالگر شامل برقراری آتش‌بس دو هفته‌ای، حضور (نیروهای اسرائیلی) در کمربند شمال غزه، ورود کمک‌ها و بازگشت ساکنان به شمال و برپایی چادرها در آنجا می‌شود. وی افزود، پیشنهاد رژیم صهیونیستی همچنین شامل آزادی شماری از مبارزان فلسطینی و در رأس آنها «احمد سعدات» و «مروان البرغوثی» و تبادل اسرای غیرنظامی و اسرای زن نظامی، عقب‌نشینی از شهرها و ماندن در وادی غزه می‌شود. اشغالگران اصرار دارند که آتش‌بس مطلق برقرار نشود، اما مقاومت تأکید کرده است بدون آتش‌بس درباره هیچ پیشنهادی مذاکره نمی‌کند. مقاومت پاسخی روشن به این پیشنهادها دشمن داده و بر ضرورت آزادی همه اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم اشغالگر بر مبنای «کل در برابر کل» و عقب‌نشینی کامل نیروهای صهیونیستی از غزه تأکید کرده است.
 
توافق بی‌نظیر ایران و کشورهای اورسیا
معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: «با امضای سند نهایی توافق‌نامه تجارت آزاد ۸۷ درصد کد تعرفه کالا‌های تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر می‌شود.» «سیدمحمدصادق قنادزاده» گفت: «بعد از گذشت بیش از سه سال و انجام بیش از ۳۰ دور مذاکره، سند نهایی توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا امضا شده است؛ این سند نخستین توافق‌نامه چندجانبه تجارت آزاد ایران بوده که پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن آن تجارت کشورمان با کشور‌های عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده می‌تواند به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.» وی همچنین افزود: «قبل از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد، از سال ۱۳۹۸ توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و کشور‌های اوراسیا در حال اجرا بوده است. در دو تا سه سال اخیر با اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت ترجیحی حجم تجارت‌مان با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا دو برابر شده است.»
 
لایحه عفاف و حجاب باز هم رد شد!
«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آخرین وضعیت لایحه موسوم به عفاف و حجاب گفت: «شورای نگهبان نسبت به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در مرحله قبل ایرادات و ابهامات متعددی را داشت که مجلس در جلسات خود این موارد را اصلاح کرد و ما مجددا این لایحه را در دستور کار شورای نگهبان قرار دادیم و با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد بسیاری از ایرادات و ابهامات برطرف شده است.» وی افزود: «با این حال هنوز برخی ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه پابرجاست و به همین دلیل بار دیگر لایحه را برای اصلاح موارد باقی مانده به مجلس ارجاع دادیم.» سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: «هر زمان که مجلس همین ایرادات و ابهامات باقی مانده را اصلاح کند ما نیز لایحه اصلاح‌ شده را بار دیگر بررسی و نظر نهایی شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.»
 
حمله روسیه به اروپا؟
روزنامه آلمانی «بیلد» نوشت، منبعی در یکی از سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی عنوان کرده که ممکن است روسیه در فاصله زمانی که آمریکا به دلیل برگزاری مراسم انتخابات ریاست‌جمهوری رهبری ندارد، به اروپا حمله کند. منظور این منبع ناشناس، حمله به اروپا پس از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا و پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در ژانویه سال ۲۰۲۵ است. این منبع اطلاعاتی در گفت‌و‌گو با بیلد گفته است، دولت روسیه بسیار امیدوار است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر رئیس‌جمهور این کشور شود و ادعا کرده است، اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد، هر اتفاقی ممکن است تحت ریاست‌جمهوری وی رخ دهد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی» گفت: «اگر از من بپرسند بین اسقاط سلطنت رژیم ستمشاهی و برپایی جمهوری اسلامی کدام‌ یک مهم‌تر بود؟ خواهم گفت که دومی به مراتب از اولی مهم‌تر است. سال گذشته را ببینید که همه ایادی دشمن وقتی می‌خواستند به جمهوری اسلامی هجمه کنند، با هم بودند، ولی وقتی خواستند یک جمله مشترک بگویند و سراغ ایجابی حرف زدن رفتند، طومار کل قصه جمع شد. آنها که حتی توان براندازی «جمهوری اسلامی» را ندارند، به مراتب توان ایجاد ساختار جدید را ندارند. امام(ره) هم رژیم شاه را ساقط کرده و هم با رأی مردم نظام بعدی را ایجاد کرده است.»
 
«یحیی سنوار» رهبر حماس در نوار غزه، دو ماه پس از حمله زمینی اسرائیل از «پیروزی قطعی» سخن گفته و تصریح کرده است: «شاخه نظامی حماس زیر بار شروط رژیم صهیونیستی نخواهد رفت.» بنا بر اظهارات سنوار گردان عزالدین قسام «حداقل به پنج هزار سرباز صهیونیستی حمله کرده و یک‌سوم آنها را کشته، یک‌سوم را به شدت زخمی کرده و یک‌سوم دیگر را برای همیشه از میدان نبرد خارج کرده است.» سنوار همچنین نوشته است: «۷۵۰ فروند خودروی ارتش اسرائیل به طور کامل یا نسبی تخریب شده‌اند.»
 
«کیومرث هاشمی» وزیر ورزش و جوانان درباره ساخت مجموعه جدید و مدرن تهران گفت: «منابع لازم برای تکمیل پروژه بزرگ ورزشی تهران را از محل تهاتر وزارت نفت با تفاهم‌نامه‌ای که با این وزارتخانه داریم، تأمین خواهیم کرد و از روز اول وزارت نفت حمایت کامل را از این پروژه داشتند.» وی افزود: «دغدغه‌ای برای پرداخت پول به پیمانکار مجموعه نخواهیم داشت و بلافاصله به ازای کاری که در مجموعه صورت می‌گیرد، نفت پرداخت می‌کنیم.»
 
«سعید نورمحمدی» عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان از تشکل‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از حرکات رادیکال در این جریان، گفت: «در حال حاضر جامعه‌محوری، دروغ بخشی از احزاب اصلاح‌طلب برای تئوریزه کردن مخالفت‌شان با جریانی است که اعتقاد دارند نباید صندوق‌های رأی را رها کرد. یک جریان سیاسی و حزب سیاسی که هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، نمی‌تواند مطالبات جامعه را مطرح نکند، اما ادعای جامعه محوری داشته باشد.»
 
«محمدصادق جوادی‌حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هنوز به تصمیم قطعی برای ارائه لیستی که واجد مختصات لازم برای رقابت باشد، نرسیده‌ایم، اظهار کرد: «بنای ما بر این بود که در انتخابات شرکت کنیم و امیدواریم با شرایط مناسب و رقابت شایسته حضور فعال داشته باشیم. تلاش و همفکری با دیگر احزاب نیز ادامه دارد. اگر به لیست برسیم، حتماً اعلام خواهیم کرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات