صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۶۴

دانشگاه بقیه‌الله(عج) هدیه انقلاب اسلامی به کشور است

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان/ گروه سپاه
سیزدهمین جشنواره باقرالعلوم سپاه که در حوزه علوم پزشکی برگزار می‌شود، برگزیدگان خود را شناخت. مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.
«سردار سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در این مراسم با اشاره به آمار و توصیف‌‌های ارائه شده در این مراسم درباره رتبه و وضع دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، اظهار داشت: «رتبه‌های بالا که دانشگاه و بیمارستان بقیه‌الله در سطح دانشگاه‌های هم تراز کشور به دست آورده، ستودنی است و اینکه دانشجویان عزیز برای ساختن ایران صاحب تمدن تلاش می‌کنند، جای شکرگزاری دارد. ما محکوم به پیشرفت هستیم؛ زیرا برای اینکه در جهان امروز حیات شرافتمندانه‌ای داشته باشیم، باید قوی شویم و پیشرفت کنیم. ما نمی‌توانیم در افتخارات گذشته باقی بمانیم. درست است که بر شانه تجربیات گذشته قرار می‌گیریم، اما نگاه‌مان به آینده است.»
وی همچنین عنوان کرد: «دانش پزشکی در ایران با ابن سینا و کتاب قانون ۷۰۰ سال در معتبرترین دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد و در علم پزشکی ایران سرآمد و بنیانگذار است. ما باید قوی شویم. جهان در شرایطی قرار دارد که جغرافیای سیاسی عالم نام کشورهای ضعیف را ثبت نمی‌کند. ما در این مسیر قرار داریم و شاهد درخشش کشور در پزشکی هستیم.»
وی همچنین عنوان کرد: «دو مأموریت مهم برای این دانشگاه است که تربیت و رشد عالم در علم پزشکی که یک علم الهی است، اولین مأموریت است.پزشک باید احساس کند همیشه روز اول خدمتش است تا آن احساس اولیه همیشه با او بماند. مأموریت دوم رشد علم است. دانشگاه اگر بخواهد پیشرفت کند، باید ابعاد جغرافیایی مربوط به دیوارها نباشد و وسعت دانش اندازه تمام دنیا باشد. این تبادل است و جاده یکطرفه نیست دانش را هم تولید و هم مصرف کنیم. علم را در هرکجا هست باید یافت. قوه تفکر هیچ محدودیتی ندارد. امید است دانشگاه راه ترسیم شده را با قدرت بیشتر ادامه دهد، مثل پارک فناوری که یک نیاز ضروری است.»
سردار سلامی با توجه به رتبه‌های کسب شده در این دانشگاه گفت: «بالابودن رتبه، برتری‌طلبی نفسانی برای ما نیست، بلکه برای پیشرفت کشور است و این دانشگاه باید پرچم‌دار پیشرفت کشور باشد؛ این دانشگاه هدیه انقلاب اسلامی است. ما با تمام وجود برای فراهم شدن شرایط پیشرفت بیشتر تلاش می‌کنیم. در پایان توصیه دارم دانشگاه بین‌المللی باشد.»
 
آغاز افول علمی غرب
«دکتر حسن ابوالقاسمی» هم در سیزدهمین جشنواره علمی تحقیقاتی باقرالعلوم در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) اظهار داشت: «شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه افول غرب در زمینه مراکز علمی آغاز شده است، به گونه‌ای که دو رئیس دانشگاه را به کنگره آمریکا کشانده‌اند و آنها را بابت صحبت کردن از غزه در دانشگاه‌شان، محاکمه و اخراج کرده‌اند.»
وی افزود: «کشورهای غربی ما را در زمینه علمی نیز تحریم کرده‌اند و دیکتاتوری خاصی بر مراکز علمی غربی‌ها حاکم است.»
فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) گفت: «موضوع آپارتاید علمی که در جهان وجود دارد، باید جدی گرفته شود؛ زیرا کسانی که مدعی آزادی بیان و اشتراک علوم بین جوامع بودند، الان با ایجاد تحریم، موانعی برای ثبت مقاله‌های ما ایجاد می‌کنند؛ اما ما با وجود این، مقالات خود را در مقالات بین‌المللی به چاپ می‌رسانیم.»
وی گفت: «زمانی که می‌خواستیم مقاله واکسن نورا را در مجلات بین‌المللی به چاپ برسانیم، موانعی برای ما ایجاد کردند؛ اما وقتی بررسی کردند که 9000 مقاله بین‌المللی داریم، اقدام به انتشار این مقاله‌ها کردند.»
دکتر ابوالقاسمی ادامه داد: «نگهداری نسل جوان در کشور ما با تقویت روحیه آنها در پژوهش و افزایش امکانات و زیرساخت‌ها، از جمله خوابگاه‌های دانشجویی میسر می‌شود.»
 
رتبه‌‌های بالا
«یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم، گفت: «ما ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی داریم و بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقات دولتی که تخصصی کار نمی‌کنند، ما باید به این سمت برویم که تخصصی کار کنیم و نه تنها مراکز علمی باید ویژه شود؛ بلکه هیئت علمی هم باید ویژه شود. ما باید مأموریت‌گرا شویم؛ چراکه وقتی به دانشگاه مأموریت دهیم، هزینه‌های‌مان کمتر می‌شود.»
معا‌ون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه توسعه بیمارستانی با توجه به داده‌های زیادی که در بیمارستان‌ها وجود دارد، می‌توانیم از این داده‌ها در سیاست‌گذاری استفاده کنیم، افزود: «در سال گذشته در بین بیمارستان‌های کل کشور، بیمارستان بقیة‌الله(عج) در توسعه بالینی با اختلاف زیاد رتبه یک کشور را کسب کرده است.»
 
افتتاح دو مرکز 
افتتاح مؤسسه انتشاراتی نورا و آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و معاونت تحقیقات و فناوری سپاه از محورهای پایانی این جشنواره بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات