صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۶۷
سیدرضا صدرالحسینی بررسی کرد

کابوس ۸۰ سالگی

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: «بسیاری از مقامات گذشته و حال رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند که رژیم ۸۰ سالگی خود را نمی‌بیند و این نشان می‌دهد، وضعیت داخلی رژیم بسیار شکننده و رو به افول است و نه فقط دولت نتانیاهو، بلکه اصل رژیم صهیونیستی در خطر جدی قرار گرفته است.» رژیم صهیونیستی وضعیت شکننده و نابسامانی دارد؛ وضعیتی که شامل درگیری‌های بسیار در داخل اسرائیل و آشوب و اغتشاش و تفرقه میان اسرائیل‌های خاخام و سکولار تا شهرک‌نشین‌ها و شهروندان سطح ۲ که در حال تخریب تمام پایگاه اجتماعی و نظام سیاسی و اقتصادی این رژیم غاصب است می‌شود و از طرفی مقاومت مردم مظلوم فلسطین برابر ظلم و بی‌عدالتی‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی و ناتوانی نیروهای نظامی و امنیتی این رژیم در کنترل شرایط، عرصه را بر آنها تنگ کرده و سبب شده است خود نیز اعتراف کنند که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نمی‌بیند. در همین زمینه با «سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

جناب صدرالحسینی، وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی از چند جنبه بسیار قابل توجه است. نخست از منظر داخلی؛ به این معنا که شکنندگی دولت نتانیاهو، مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی، چند پارگی قومی و مذهبی و مهاجرت معکوس و در مجموع ناامنی‌هایی که امروز در سرزمین اشغالی به وجود آمده، شرایط شکننده و نابسامانی را ایجاد کرده است تا جایی که بیشتر شهرک‌نشین‌ها را مسلح کرده‌اند و این شهرک‌نشین‌ها با کوچک‌ترين اختلاف بر روی هم اسلحه می‌کشند. این ناامنی‌های داخلی و درگیری بین شهرک‌نشین‌ها در شهرک‌ها افزایش پیدا کرده و از این منظر می‌توانیم موضوع فروپاشی داخلی رژیم صهیونیستی را به طور کامل مورد توجه قرار دهیم. اما وضعیت دیگری که رژیم با آن روبه‌روست، قدرت‌یابی روزافزون مقاومت است تا حدی که در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای مقابله با مقاومت در برخی از اردوگاه‌ها، از جمله جنین مجبور شد که خاک خود را بمباران کند و شاید این اولین مرتبه‌ای است که این اتفاق در این منطقه جغرافیایی رخ می‌دهد. اما نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که بسیاری از مقامات گذشته و حال رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند که رژیم ۸۰ سالگی خود را نمی‌بیند و این نشان می‌دهد وضعیت داخلی رژیم بسیار شکننده و رو به افول است و نه فقط دولت نتانیاهو، بلکه اصل رژیم صهیونیستی در خطر جدی قرار گرفته است. نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، تنفر عمومی در بخش‌های قابل توجهی از ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان به دلیل غصب سرزمین‌های اسلامی است؛ بنابراین، تنفر عمومی در افکار عمومی مسلمانان و غیر مسلمانان به چند دلیل که یکی از این دلایل غصب سرزمین‌های اسلامی و کشتار روزافزونی که رژیم علیه فلسطینیان انجام می‌دهد را ما امروز در تصویر کنونی رژیم صهیونیستی کاملاً مشاهده می‌کنیم. بر این اساس، می‌توان این نکته را بیان کرد که در طول ۷۵ سال گذشته تاکنون وضعیت رژیم به این شدت نابسامان و شکننده نبوده و به همین دلیل است که وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی بسیار اسف‌بار قابل تحلیل است. کاری که در حال حاضر رژیم صهیونیستی برای برون‌رفت از این وضعیت می‌کند، همان اقدامی است که نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل صندلی‌های خالی و دوربین‌های جهانی انجام داد و آن، تهدید کشورهای دیگر همچون جمهوری اسلامی است. به نظر می‌رسد، سکوت مجامع بین‌المللی نشان از این دارد که مقامات آن کشورها هم وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی را کاملاً ملاحظه می‌کنند و برای‌شان قابل درک است.
نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که نه فقط مقامات نظامی و امنیتی رژیم دچار توهمات و مشکلات و بیماری‌های روحی شدند؛ بلکه شخص نتانیاهو هم دچار چنین مشکلات روحی و روانی است که بدون توجه به مسائل حقوق بین‌الملل، دیگر کشورها را به عملیات هسته‌ای یا نظامی تهدید می‌کند و به دنبال تغییر جغرافیای غرب آسیاست.

عنوان می‌شود برخی کشورهایی هم که پیش از این به دنبال سیاست‌های سازشی به روابط با این رژیم متمایل شده بودند، امروز به دلیل همین شرایط داخلی متزلزل و درگیری‌های داخلی از این روابط عقب‌نشینی کرده‌اند؛ تحلیل شما چیست؟

برخی حرف‌ها در فضای مجازی عنوان می‌شود که درست نیست و شاید به واقع همان نباشد؛ مانند عربستان که نسبت به عادی‌سازی روابط ملاحظات قابل توجهی دارد که این ملاحظات هم به شیخوخیت و جایگاه عربستان بر می‌گردد و شروطی که در حوزه مسائل هسته‌ای(غنی‌سازی) و نظامی با آمریکایی‌ها دارد. بنابراین بعید است که عربستان به سرعت بتواند از این ملاحظات عبور کند و موضوعی به نام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به حد نهایی برساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات