صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 19 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حضور جهادی از عوامل پیشرفت کشور است. اقدام جهادی به معنای خسته نشدن در مقابل سختی‌ها، ایمان به مسیر و حرکت بر اساس فکر و منطق است. (95/10/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
جنگ توئیتری!

توئیتر یکی از شبکه‌های اجتماعی است که در سالیان گذشته نقش برجسته‌ای در انقلاب‌ها و آشوب‌های نقاط مختلف جهان داشته است. از جمله تحولات مهمی که توئیتر در آنها نقش داشته، می‌توان به فتنه 88، بیداری اسلامی در تونس، مصر و لیبی و حتی انحراف در این بیداری‌ها اشاره کرد. جنبش وال‌استریت، انتخابات 2016 آمریکا و هزاران رخداد بسیار مهم دیگر نیز با کمک توئیتر به وقوع پیوسته‌اند. حتی داعش هم از این شبکه استفاده‌های فراوانی کرده است.
در داخل کشور هم برخی مسئولان مملکتی این شبکه اجتماعی را محملی برای یارگیری‌های فرامنطقه‌ای در موضوعات مختلف می‌دانند. در یکی از این موارد آقای روحانی، رئیس‌جمهور در حساب توئیتری خود با حمله به قوه قضائیه نوشته است: «دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل‌وخرج و حساب‌هایش را روشن کند و در مقابل انتظار است قوه قضائیه نیز همه حساب‌های خود را روشن نماید.»
این‌گونه مواضع که مورد استفاده جریان‌های ضد انقلاب نیز قرار گرفته، ممکن است در آینده نیز دامنه بیشتری به خود بگیرد تا برخی از گفتمان‌ها و سخنانی که امکان بازگو کردن آن در شبکه‌های رسمی وجود ندارد، در جملات کوتاه توئیتری به صورت ایهامی یا ابهام‌آمیز مطرح شود.
نباید فراموش کرد در فتنه 88 یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها توئیتر بود و در این زمینه نقش بسزایی داشت؛ وزیر امور خارجه آمریکا در این‌باره اعتراف می‌کند ما اجازه تعطیلی توئیتر در زمان اعتراضات سال 88 ایران را ندادیم، و اسناد افشا شده در سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که شخص اوباما و سازمان سیا مدیریت راهبردی توئیتر را عهده‌دار شده بودند و برخی از دستورات را رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم از طریق این شبکه صادر می‌کرد. البته برخی دیگر از افراد شاخص سیاسی نیز با استفاده از خصوصیت‌های این فضا اکنون بدون توجه به عواقب چنین بازی خطرناکی در زمین توئیتر درصدد یارگیری، حمله، ضربات آزاد و دفاع بین‌المللی از برنامه‌های خود هستند و نباید فراموش کنند که انقلاب اسلامی برای این استقلال، عزیزترین فرزندان خود را فدا کرده است.

▼ گزارش روز
از حرف تا عمل!

خیلی نگذشته است از آن روزی که خبر تعطیلی کارخانه ارج، قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد و موجی از انتقاد به سیاست‌های اقتصادی دولت و نحوه مدیریت این مجموعه دولتی شده را در فضای رسانه‌ای کشور و شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. روزی که کارشناسان اقتصادی و جامعه‌شناسی از بی‌اعتمادی ما مردم به تولیدات داخلی به واسطه سال‌ها غفلت از نهادینه کردن فرهنگ حمایت از تولید و سرمایه ایرانی سخن به میان آوردند و اقتصاددانان از بی‌برنامگی و تعلل دولت در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و توجه بیش از حد به خارج از مرز سخن گفتند. روزی که مقالاتی در این باره، با جملاتی، همچون «امید است که دیگر شاهد تعطیلی کارخانه‌های بزرگ و نامدار ایرانی و افزایش نرخ بیکاری نباشیم» در صفحه روزنامه‌ها به چاپ رسید.
 اما حالا در فاصله کوتاهی از آن همه جنجال و وعده، دوباره منابع خبری به نقل از مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته‌اند: کارخانه «آزمایش» در تهران تعطیل شد. خبری که نشان می‌دهد با وجود همه هشدارها و ابراز امیدواری‌ها و قول تحول‌ سیاست‌‌ها، برنامه‌های اقتصادی کشور همچنان به همان شیوه ناصواب گذشته دنبال می‌شود و تذکرات، هشدارها و راهنمایی فراوان رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت توجه به قدرت درونی کشور، توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و سرمایه ایرانی، اگرچه تا حدودی بر روی کاغذ و در وضع قوانین مورد توجه قرار گرفته است؛ اما همچنان در عرصه عمل فرسنگ‌ها با آن فاصله داریم! هیچ تردیدی نیست که تا این فاصله میان حرف تا عمل دستگاه‌های مسئول پر نشود، هر قدر هم که درباره اهمیت این موضوع سخن گفته و شنیده شود، نمی‌توان نقطه پایانی برای انتشار اخبار تعطیلی کارخانه‌های بزرگ کشور متصور بود.

▼ اخبار ویژه
درخواست مطهری از روحانی

 نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور در مقام رئیس شورای عالی امنیت ملی، وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید مدام این مسئله را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت که اکنون در شرایط خاصی هستیم و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست، چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است. علی مطهری با اشاره به نامه چند وقت پیش یکی از سران فتنه 88 به حسن روحانی گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در نامه رئیس مجلس ششم ذکر شده، درخواست او برای محاکمه علنی در یک دادگاه همچنین صالح است.
سند بزرگ‌ترین اردوگاه کشور در اختیار بانک!
آموزش‌وپرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان، سند اردوگاه شهید باهنر تهران را که بزرگ‌ترین اردوگاه کشوری این وزارتخانه است، به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار داده است. گفتنی است، اکنون بحث‌های متعددی مبنی بر ساخت‌وساز در این زمین مطرح است. باغ ۵۰ هکتاری در شمال تهران با در اختیار داشتن حداکثر امکانات، آنقدر برای سودجویان جذابیت دارد و وسوسه انگیز است که از هر روشی برای بهره‌برداری از آن تلاش خواهند کرد.
 
▼ اخبار
1ـ دولت یازدهم رفاقتی به افراد سِمت می‌دهد
ابوالفضل شکوری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به انتخابات 92 اشاره و تأکید کرد: چرخش اصلاح‌طلبان به سمت روحانی نقطه‌ گریز از شرایط بود و ممکن است اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی در سال 96 شرط و شروط بگذارند. وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از تقسیم مسئولیت‌ها در دولت روحانی، گفت: به نظر من، دولت مسئولیت‌ها را به طور رفاقتی تقسیم می‌کند. تمام کسانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک رفت‌وآمد داشتند، اکنون پست گرفته‌اند. شکوری در رابطه با مسئله برجام و نقض آن از سوی آمریکا نیز اظهار داشت: اقتصاد ما الآن با رکود مواجه است و امیدهای آقای روحانی به باد رفته است. ایشان فکر می‌کرد این پول‌ها می‌آید و ما با شبکه بانکی بین‌المللی ارتباط پیدا می‌کنیم و پول‌های آزاد شده‌مان در اختیار دولت قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاری‌ها به کشور سرازیر می‌شود؛ اما امروز شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران می‌شوند؛ اما قادر به آوردن پول نیستند؛ چون بانک‌های بزرگ خارجی می‌ترسند. به نظر من این نقص برجام است و می‌توان از این نظر به آن انتقاد کرد. وی افزود: در بعد اقتصادی برجام، به ویژه در مسائل بین‌المللی مالی پیش‌بینی‌های لازم و دقت کافی صورت نگرفته است.

2ـ شورای نگهبان در مقابل خواسته‌های غیر قانونی مقاومت می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان در جمع تعدادی از جوانان انقلابی محله مسعودیه تهران، تأکید کرد: شورای نگهبان هیچ نگرانی در آینده ندارد و نام هر کسی که از صندوق بیرون بیاید، به عنوان برنده انتخابات اعلام می‌کند اما در مقابل خواسته‌های غیر قانونی مقاومت می‌کند؛ زیرا نظام با کسی شوخی ندارد و از هیچ‌کس هم نمی‌ترسد. عباسعلی کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش شورای نگهبان به حضور اصلاح‌طلبان فعال در فتنه در انتخابات آتی به منظور تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان گفت: فتنه یک شاخص برای شورای نگهبان و نظام است و کسانی که در فتنه حضور مؤثر داشتند، از شورای نگهبان انتظار نداشته باشند که از تکالیف قانونی خود و خواست مردم کوتاه بیاید. این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره صلاحیت نماینده‌ای که پس از دوره نمایندگی به عدم التزام به ولایت و نظام می‌رسد، گفت: اگر من به عنوان عضو شورای نگهبان، مرتکب جرمی بشوم، دیگر نمی‌توانم در شورای نگهبان بمانم و قطعاً در دوره بعد من را کنار خواهند گذاشت و این موضوع امری بدیهی است. همین درباره نمایندگان نیز صادق است.

▼ تا انتخابات
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 کاندیدا خواهید شد یا خیر، گفت: بنده قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سال 96 را ندارم. وی افزود: ان‌شاءالله نیروهای انقلاب همه با هم متحد شوند تا بتوانند به یک کاندیدای خدوم رأی بدهند.
غلامحسین کرباسچی درباره حضورش در فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران که به تازگی از رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: من بارها اعلام کرده‌ام که قصد شرکت در هیچ انتخاباتی را ندارم. نه تنها من، بلکه بسیاری از دوستان که نام‌شان در این فهرست غیر واقعی ذکر شده، قصد شرکت در انتخابات را ندارند.
محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شما در سمت شهردار به کار خود ادامه خواهید داد یا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌شوید، گفت: ما وظیفه داریم کار کنیم و جایش مهم نیست.

▼ اخبار کوتاه

با دستور وزیر نفت، گاز تمامی ساختمان‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابع در تهران تا اطلاع ثانوی قطع شد. در نامه ارسالی شرکت ملی گاز به معاونت منابع انسانی وزارت نفت، آمده است: «به دستور مقام عالی وزارت، در خصوص مدیریت هوشمندانه مصرف گاز طبیعی، ضرورت صرفه‌جویی و اهمیت گازرسانی به تمامی مناطق کشور با اولویت مناطق سردسیر در فصل سرما، خواهشمند است، دستور فرمایید در اسرع وقت گاز مصرفی موتورخانه‌های تمامی ساختمان‌های اداری وزارت نفت و چهار شرکت اصلی تا اطلاع ثانوی قطع شود.»
پلیس رژیم صهیونیستی برای بار دوم از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، به ظن دریافت هدایا و برخی گمانه‌زنی‌های دیگر مبنی بر فساد مالی بازجویی کرده است. سرپرست تیم بازجویان از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پلیس ایرانی‌زاده‌ای است که کوروش برنور نام دارد. رسانه‌های این رژیم نوشته‌اند: کوروش برنور به «سخت‌گیری» در بازجویی از مقامات ارشد پیشین صهیونیستی که در مظان اتهام فساد بوده‌اند، شهرت دارد.
تحلیل داده‌های اطلاعاتی یک اندیشکده معروف آمریکایی از سوی وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی این کشور که آخرین روزهای کاری خود را سپری می‌کند، در سال 2016، از 26 هزار و 171 بمب استفاده کرده که این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۵، سه هزار و 27 مورد بیشتر بوده است.
محمد‌بن‌سلمان، جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با مجله آمریکایی «فارن افرز» در اظهاراتی گستاخانه درباره آینده روابط این کشور و ایران گفت: هیچ جایی برای مذاکراه با کشوری که به صادر کردن ایدئولوژی کوته‌نظرانه خود می‌پردازد، از تروریسم حمایت می‌کند و به نقض حاکمیت دیگر کشورها می‌پردازد، وجود ندارد.
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس هماهنگی بین وزارتخانه‌های تعاون، علوم و تحقیقات، صنعت و آموزش‌وپرورش برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین، طرح‌های متعددی همچون کاشف، فاتب و فاجد اجرا می‌شود.
در حالی که تهران و واشنگتن سال‌هاست رابطه دیپلماتیک ندارند، «کریس کالینز» نماینده جمهوریخواه نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا و عضو تیم انتقالی ترامپ در اظهاراتی عجیب گفت: دیپلمات‌های ایرانی باید از واشنگتن اخراج شوند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات