صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۳۹

اخبار

۱- تولید یک کالای راهبردی در صنعت نفت
مسعود زیاری، مدیرعامل شرکت «پتروگوهر کیش» که مجری فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی است در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت داخل، با سه شرکت خصوصی و عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت:‌ امروز توانستیم انحصار یک قلم کالای استراتژیک صنعت نفت (تجهیزات سرچاهی) را که در اختیار ایالات متحده آمریکا بود، بشکنیم. این مقام مسئول با اشاره به همکاری مشترک بین این شرکت نفتی و سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، گفت: آمادگی داریم تا تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه و خریداری کنیم. وی به امضای تفاهم ساخت مته PDC اشاره کرد و افزود:‌ این مته نیز در گذشته از خارج وارد می‌شد، اما با همت سازندگان داخلی می‌توانیم از این به بعد این مته را در داخل کشور تولید کنیم. وی همچنین گفت: یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز بالادست صنعت نفت، تجهیزات SSSV است که در گذشته از خارج وارد می‌شد، اما اکنون با همت متخصصان داخلی دیگر نیازی به واردات این کالا نیست و تولید آن صرفه‌جویی ۳۰۰ هزار دلاری به همراه دارد.
۲- بیکاری ۱۵۰۰ کارگر معدن به دلیل واردات ۵/۱ میلیون تنی ذغال سنگ
رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد در مصاحبه‌ای گفت: مصرف ذغال‌سنگ کشور سالیانه حدود ۵/۲ میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های فولادی، این مقدار ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به شش میلیون تن برسد. وی با اشاره به وجود ذخایر یک میلیارد تنی ذغال‌سنگ در کشور، افزود: ما در کشور حتی به اندازه نیاز داخل نیز تولید نداریم، به گونه‌ای که سال گذشته کمتر از یک میلیون تن ذغال‌سنگ در کشور تولید شد و حدود ۵/۱ میلیون تن واردات ذغال‌سنگ صورت گرفت که فاجعه است. سعید صمدی با اشاره به بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر از کارگران معادن ذغال‌سنگ در شش ماه گذشته، ادامه داد: بلایی که سر کارخانه‌های نساجی آمد، بر سر معادن ذغال سنگ نیز خواهد آمد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ذغال‌سنگ کشور تعطیل شده‌اند.
۳- آمریکا به دنبال بهانه برای تحریم بیشتر
نتایج نظرسنجی شبکه «پرس‌تی‌وی» نشان می‌دهد؛ واشنگتن به دنبال بهانه جدید برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. در این نظرسنجی که بین ۳ آوریل تا ۷ مه ۲۰۱۶ انجام شده است، حدود ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند، آمریکا به دنبال پیدا کردن بهانه‌های جدید برای تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی این کشور است. ۳۳ درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند که آمریکا تلاش می‌کند با هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران سبب آسیب‌پذیری نظامی این کشور شود. در این نظرسنجی حدود ۹ درصد نیز بر این باورند که هدف آمریکا تأمین صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است.
۴- کشتی‌های آمریکایی از تنگه هرمز دوری می‌کنند
«صدای آمریکا» گزارش داد، در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، کشتی‌های جنگی آمریکایی از این آبراهه دوری می‌کنند. این شبکه به نقل از سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشته است: کشتی‌های جنگی این کشور اسکورت کشتی‌های تجاری آمریکایی و انگلیسی در تنگه هرمز را متوقف کرده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته در گفت‌وگویی زنده از شبکه یک سیما گفت: در صورتی که کشتی‌های عبورکننده از تنگه هرمز تهدیدی برای ایران باشند، تهران این تنگه را مسدود می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات