صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۲۵۳۸۵

اخبار ویژه برخی روزنامه های 17 شهریور 1390


 جمهوری اسلامی

* از منابع مطلع خبر می‌رسد عفو محکومان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در آینده ادامه خواهد یافت. قریب یکصد نفر از این محکومان به مناسبت عید سعید فطر مشمول عفو رهبر معظم انقلاب شده و آزاد گردیدند. این اقدام تأثیر مثبتی در خانواده‌های آزاد شدگان و افکار عمومی جامعه داشت.
* اقدام مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی که تعدادی از بازیکنان و کارگردانان مجموعه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان را مورد تقدیر قرار دادند، موجب تعجب صاحبنظران هنری شد. این مجموعه‌ها با نقدهای فراوانی در طول ماه مبارک رمضان و بعد از آن مواجه شد و اظهارنظر کارشناسان در مجموع بر این نکته متمرکز بود که تلویزیون در مجموعه‌های ماه مبارک رمضان خود بیش از اندازه به مسائل ماورائی پرداخته و از عوارض آن غفلت کرده است. علاوه بر این، ترویج معاشرت‌های نامشروع به بهانه روابط ارواح با همدیگر و همچنین عبور از مسیرهای ممنوعه و خلاف به بهانه رسیدن به اهداف تربیتی مورد نظر، از مشکلات مهم و غیرقابل اغماض مجموعه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان امسال بود. با توجه به این اشکالات اساسی، تقدیر کردن از دست اندرکاران این مجموعه‌ها چیزی غیر از مصادیق "خود گویم و خود خندم - من مرد هنرمندم" نمی‌تواند باشد.

قدس
تکذیب خداحافظی آیة ا... جنتی از امامت نماز جمعه

الف- رئیس ستاد نمازجمعه تهران برخی اخبار منتشر شده در سایتها مبنی بر خداحافظی آیة ا... جنتی از امامت نماز جمعه تهران در آینده نزدیک را تکذیب کرد.

فرود هواپیمای آموزشی در آزادراه قزوین - رشت!

باشگاه خبرنگاران- یک فروند هواپیمای آموزشی تک سرنشین در آزاد راه قزوین - رشت بدون آسیب، به صورت اضطراری فرود آمد.مدیرکل راه وترابری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: عوامل گشت راهداری، متوجه بروز نقص فنی و نبود تعادل در یک فروند هواپیمای آموزشی شدند و بلافاصله آزاد راه را مسدود و مسیر را برای فرود این هواپیما آماده کردند.

نماز خواندن فقط با تائیدیه مسجد محل!

شبکه جهانی سحر- مسؤولان زندان شماره 14 جمهوری آذربایجان زندانیان نمازخوان را موظف کرده اند برای دریافت اجازه جهت نماز خواندن، از مسجد محل سکونت خود تأییدیه ارایه کنند.

جریان انحرافی این بار به دنبال بندرهای ایران

جهان- پس از سیطره جریان انحرافی بر مناطق آزاد که با واکنش به موقع سازمانهای نظارتی و قوه قضائیه تا حدودی مهار شد، این بار جریان انحرافی با توسل به موضوع تحریمهای آمریکایی، وارد حیاط خلوت بندرهای کشور شده و مصمم است تا اپراتوری اصلی این بندرها را از آن خود کند.

حاشیه های فارس از روز پایانی اجلاس خبرگان

- غیبت آیةا... هاشمی رفسنجانی در جلسه نوبت عصر دیروز خبرگان یکی از حاشیه های بود که به دلیل حضور وی در جلسه روز افتتاحیه مجلس خبرگان توجه خبرنگاران را به خود جلب می کرد.

- آیةا... دری نجف آبادی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان پس از قرائت بیانیه پایانی اجلاس اعلام کرد که حضرات آیات امامی کاشانی، یزدی، گیلانی و مؤمن به علت کسالت غیبت داشتند که خبرگان ملت برای آنها آرزوی سلامتی دارد.

- پس از اینکه آیةا... دری نجف آبادی بیانیه پایانی اجلاس را قرائت کرد، آیةا... صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به هیأت رئیسه تذکر داد که در بیانیه نباید دخالت بیگانگان در امور سوریه و بحرین با هم در یک جا ذکر شود چراکه در سوریه دخالت نظامی وجود ندارد بلکه فقط آمریکا در این کشور شیطنت می کند.

- پس از پایان قرائت بیانیه نیز آیةا... دری نجف آبادی از مسؤولان و دست اندرکاران برگزاری دهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان تشکر کرد اما آیةا... مهدوی کنی به وی تذکر داد که از خبرنگاران هم تشکر کند.- حلقه زدن خبرگان ملت دور آیةا... مصباح یزدی برای عکاسان و خبرنگاران جالب توجه بود.

اعتراض در عربستان به تخریب بقیع

جهان- جنبش جوانان آزاده در عربستان، در بیانیه ای خواستار برپایی تحصن مسالمت آمیز مقابل درمانگاه العوامیه به منظور محکومیت تخریب قبور ائمه(ع) در بقیع شد.

آتش سوزی در پالایشگاه آبادان

عبدا... کعبی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از آتش سوزی در واحد کت کراکر قدیم پالایشگاه آبادان در عصر دیروز خبر داد و گفت: این حادثه 4 مجروح بر جای گذاشته است.

ممانعت نهاد ریاست جمهوری از چاپ مجدد کتاب احمدی نژاد

قدس آنلاین- زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، با انتقاد از ممانعت نهاد ریاست جمهوری از تجدید چاپ و ترجمه کتاب «فروپاشی اسطوره هولوکاست» نوشته رئیس جمهور ایران، خواستار تجدید چاپ و ترجمه این کتاب به چند زبان زنده دنیا شد.

مصاحبه جالب رحیمی باخبرنگاران درکوبا

جهان- معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به کوبا در حلقه خبرنگارانی که او را همراهی می کردند قرار گرفت و با آنان سخن گفت. جالب آن که در میان خبرنگاران، هیچ خبرنگار کوبایی دیده نمی شد.

نقد مسؤول دفتر علامه مصباح یزدی به اظهارات احمدی نژاد

فارس- حجة الاسلام والمسلمین جلالی، مسؤول دفتر و از شاگردان آیة ا... مصباح یزدی ضمن نقد علمی سخنان دیروز احمدی نژاد گفت: متأسفانه اظهارات رئیس جمهور بوی «اومانیسم» و «اصالت انسان» می دهد.

سخنان درشت سارکوزی علیه ایران

فارس- منابع فرانسوی چندی پیش درباره محتوای دیدار سارکوزی با عبدالجلیل اعلام کردند که در این دیدار عبدالجلیل از نگرانی های خود درباره همسایه خود الجزایر سخن می گوید که سارکوزی در پاسخ وی را اطمینان می دهد و می گوید: یک سال دیگر الجزایر را ببین و ایران را سه سال دیگر.

نقش سفارت چین

خبر آنلاین- نماینده مردم قزوین در مجلس افق پیش رو را افق قطع کامل رابطه درآمدهای نفتی و بودجه عمومی کشور عنوان کرد. حجة الاسلام ابوترابی در همایش انجمنهای اسلامی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مهمترین نقش سفارت چین در ایران بازاریابی برای محصولات چینی است، افزود: چرا این اتفاق در سفارتخانه های ما در کشورهای خارجی نمی افتد چراکه جهاد اقتصادی، حمایت از تولید و اقتصاد کشور جدی گرفته نشده است.

خراسان

 رادیو آلمان

مقامات جمهوری اسلامی از راه‌اندازی سپر دفاع ضدموشکی ناتو در ترکیه انتقاد کردند. این سیستم موشک‌هایی که به سوی هدف‌های مورد حفاظت ناتو پرتاب شده باشد را ردگیری و قبل از اصابت به هدف، منهدم می‌کند. ترکیه از سال ۱۳۳۱ خورشیدی عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. ارتش این کشور دومین ارتش بزرگ عضو ناتو پس از آمریکا، از نظر تعداد پرسنل و سرباز است.

رادیو آلمان

شان استون، فرزند الیور استون، کارگردان سرشناس هالیوود برای تنظیم مقدمات ساخت یک فیلم مستند در ایران به سر می‌‌برد. سه سال پیش خبرهایی مبنی بر ساخت فیلمی در مورد محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران از سوی الیور استون منتشر شد اما این کارگردان آمریکایی پس از مدتی این اخبار را تکذیب کرد. الیور استون همچنین کارگردانی فیلم "اسکندر" را بر عهده داشته است که پخش این فیلم در سال ۲۰۰۴ با واکنش‌های منفی دولت ایران روبرو شد.

وال استریت ژورنال

در حالی که آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بخش عمده نیروهایش را از عراق خارج کند، فرماندهان نظامی و افسران اطلاعاتی این کشور تلاش می کنند تا اختیارات بیشتری به دست آورند و بتوانند علیه نفوذ ایران در عراق عملیات پنهانی انجام دهند.

مردمسالاری

مصطفی درایتی مشاور دولت اصلاحات در امور روحانیون، معرفی اصولگرایان به جای فعالان سیاسی اصلاح طلب، را تلاش بیهوده برای بدل سازی عنوان کرد .

رسالت

یک منبع آگاه در جبهه پایداری گفت: حضور صادق محصولی به جای لنکرانی در کمیته 8+7 صحت ندارد و این اخبار تنها در راستای شبهه افکنی علیه جبهه پایداری است.

ایران

ناصری نماینده گرگان از لاریجانی (رئیس مجلس) خواست که از ورود جاسبی به مجلس ممانعت به عمل آورد. وی گفته: متأسفانه رئیس دانشگاه آزاد در این اقدام غیرقانونی خودخواسته یا ناخواسته نمایندگان مجلس را نیز درگیر کرده و به دانشجویان اعلام شده که اگر از نماینده نامه بیاورند، کارشان انجام خواهد شد. به گفته این نماینده اخیرا نیز دانشگاه آزاد گفته که اگر نماینده نامه را به صورت دستی و شخصی به دانشگاه آزاد بیاورد، ممکن است مورد عنایت خاص رئیس دانشگاه قرار بگیرد و برای دانشجو یک ترم میهمان بگیرد که این مسئله موجب وهن مجلس است.

ابتکار

حسن بیادی عضو جبهه ایستادگی گفت: «در ذات انتخابات رقابت وجود دارد و همچنین احزاب و گروه‌ها همیشه دوست دارند که سهمشان از گرفتن کرسی‌های مجلس بالا برود. این یک قاعده حزبی است و نمی‌توان این خواسته منطقی را از احزاب گرفت.»

مردمسالاری

یکی از دستور کارهای مذاکرات در تاجیکستان راه اندازی یک شبکه خصوصی با نام "نوروز" بوده که قرار است از مبدائی غیر از ایران سیاست های رسانه ای جریان انحرافی را پیگیری کند.

خبرآنلاین نوشت

داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت از دیدار نمایندگان اصلاح طلب مجلس، در آستانه انتخابات با افراد با نفوذ نظام از جمله سران سه قوه و رئیس تشخیص مصلحت نظام خبر داد.وی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را محور دیدارهای مذکور عنوان کرد و گفت: این دیدارها در راستای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه انجام خواهد شد و ما محدودیتی در انجام این دیدارها نداریم.

فردا مدعی شد

خبرهای موثق حکایت از آن دارد که اطرافیان آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بسیج تمام امکانات خود می کوشند حداکثر تاثیر را در انتخابات پیش روی مجلس بگذارند. در این راستا جمعی از وزیران سابق دولت آقای هاشمی با تمام توان مشغول ساماندهی نیروهای حزب اعتدال و توسعه و وزرای دولت خاتمی برای لیست تهران هستند . حتی شنیده شده است که در این راستا عیسی کلانتری و اسحاق جهانگیری برای سرلیستی تهران در نظر گرفته شده اند و تلاش می شود برای شهرستان ها نیز استانداران دولت های سازندگی و اصلاحات وارد صحنه شوند.

عصرایران نوشت

احمدی نژاد هم در جشنواره علم وعمل حرفهایی از جنس حرفهای مشایی زد و با اشاره به اینکه خداوند متعال به طور مستمر در حال خلق مخلوقات متنوع با کارکردهای گوناگون و زنجیروار است، گفت: انسان می تواند مظهر خلاقیت خدا شود و هر آنچه خدا خلق کرده است انسان هم می تواند خلق کند.در واکنش به صحبتهای وی فارس نوشت:براساس آیه 73 سوره حج اگر همه انسانها جمع شوند نمی‌توانند یک پشه هم خلق کنند.

جهان مدعی شد

زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با انتقاد از ممانعت تجدید چاپ و ترجمه کتاب «فروپاشی اسطوره هولوکاست» نوشته رئیس جمهور ایران، خواستار تجدید چاپ و ترجمه این کتاب به چند زبان زنده دنیا شد. درخور یادآوری است نهادریاست جمهوری مخالف تجدید چاپ این کتاب می باشد.

مشرق خبرداد

صبح روز‌ چهارشنبه تعدادی از فرهنگیان، هنرمندان و اصحاب رسانه شهرستان جیرفت با حضور اعتراض‌آمیز در مقابل فرمانداری جیرفت، خواستار توقیف توهین‌های آشکار در جریان پخش سریال «شهر دقیانوس» تولید شبکه یک شدند.فرماندار جیرفت هم دراین تجمع خواستار اصلاح یا توقیف این سریال توسط صداوسیما شده است.

مشرق نوشت

فاطمه رجبی(نویسنده کتاب احمدی نژاد معجزه هزاره سوم) با بیان اینکه دختر و همسر احمدی نژاد بهترین و کاملترین حجاب را دارند اما رییس جمهور در مسائل فرهنگی ضعف دارد گفت: احمدی نژاد در مسائل فرهنگی راه دولت اصلاحات را می رود.

جهان نوشت

مرتضی تمدن استاندار تهران با بیان اینکه قسم جلاله می خورم که تخلف نکردیم، گفت که در صورت اثبات ادعای اختلاس در استانداری تهران که این روزها مطرح شده، حق وی و همکارانش محاکمه است.

تابناک نوشت

رئیس ستاد نمازجمعه تهران برخی اخبار منتشره در سایت‌ها مبنی بر خداحافظی آیت‌ا... جنتی از امامت نماز جمعه تهران در آینده نزدیک را تکذیب کرد.

کیهان

اسناد ویکی لیکس مدحی شماره 2 را دست به سر کرد

انتشار همزمان سخنان رئیس سابق سازمان سیا و مشاور فراری میرحسین موسوی حاکی از آن است که مقامات آمریکایی و دست اندرکاران فتنه سبز درباره حمایت خارجی از این جریان برانداز اتفاق نظر داشته اند.

لئون پانه تا رئیس سابق سازمان سیا که جدیدا به عنوان وزیر دفاع منصوب شده در مصاحبه با چارلی رز تصریح کرد: آمریکا به هیچ وجه در حمایت از معترضان و اصلاح طلبان در ایران کوتاهی نخواهد کرد و تمامی امکانات و موقعیت ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی در عین حال گفت: البته باید هر نوع اقدام و حمایتی از مخالفان در ایران به نحوی انجام شود که به ضرر آنها تمام نشود.همزمان با انتشار سخنان پانه تا، سایت ضدانقلابی خودنویس متن یکی از اسناد ویکی لیکس درباره گفت وگوی اردشیر امیرارجمند با چند دیپلمات آمریکایی به هنگام فرار از ایران را منتشر کرد.امیرارجمند در این ملاقات می گوید به صورت علنی جانب جنبش را نگیرید چون این، بهانه به دست رژیم می دهد.

این مشاور موسوی اواخر سال 88 دستگیر شد اما پیش از برگزاری محاکمه از طریق ترکیه به طور غیرقانونی از کشور خارج شد و به پاریس گریخت(برخی از اعضای اپوزیسیون معتقدند که فرار وی با هماهنگی وزارت اطلاعات صورت گرفته است) بنابر گزارش سند منتشره ویکی لیکس، وی پس از خروج از ایران به ترکیه رفته و تلاش کرده خود را از آن طریق به فرانسه یا آمریکا برساند.در سند مذکور آمده است: در تاریخ 20 ژانویه با دکتر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی که پس از بازداشت از ایران فرار کرده ملاقات کردیم. اردشیر غیرقانونی به ترکیه وارد شده ولی اقامت فرانسوی معتبر دارد. از دولت آمریکا درخواست کرد که با تضمین امنیت، وی را به یکی از دو کشور فرانسه یا آمریکا ببرد. ما به ایشان توضیح دادیم که دولت آمریکا قادر به کمکی نیست که ناقض قوانین آمریکا یا ترکیه باشد. به وی توضیح دادیم که ثبت نام به عنوان پناهجو برای یوان اچ سی آر (نهاد پناهندگی سازمان ملل) را در نظر بگیرد. وی این پیشنهاد را به خاطر نگرانی از بازگشت به ایران رد کرد.

در ادامه این سند و به نقل از گزارش دیپلمات های آمریکایی آمده است: با توجه به وضعیت ایران، اردشیر پیش بینی کرد که مخالفان در روز 22بهمن بزرگترین تجمع را داشته باشند و رژیم با دیدن چنین سطح گسترده از تظاهرات شوکه خواهد شد. همچنین او اضافه کرد موسوی انتظار دارد تا به زودی دستگیر شود، به احتمال زیاد قبل از این تجمع ... امیر ارجمند گفت که وی چندین هزار دلار به یک راه بلد داده تا او را از مسیر کوه به ترکیه بیاورد. همچنین راه بلد یک مهر تقلبی از ورود به ترکیه به پاسپورت ایشان زده است. ما از چندین منبع از ورود ایشان مطلع شدیم که یکی از فامیل های ایشان (پسرعمو یا پسرخاله یا...) که در آمریکا استاد دانشگاه است. امیرارجمند یک اجازه اقامت معتبر در فرانسه دارد. او به دنبال دیدار با کنسول فرانسه در استانبول است تا برای گرفتن وقت مصاحبه برای ویزای خانواده اش که در حال حاضر در ایران مخفی هستند کمک کند. با این وجود امیرارجمند به ما گفت که نگران این است که زمانی که قصد خروج از مرز ترکیه را دارد، مامورین کنترل به خاطر مهر تقلبی او را دستگیر کرده و به ایران بازگردانند.

گزارش دیپلمات های آمریکایی خاطرنشان می کند: او تقاضا کرد که اگر دولت آمریکا می تواند یا او مستقیماً ترکیه را بدون گذراندن مراحل قانونی ترک کند یا اینکه آمریکا با واسطه گری از برگرداندن او جلوگیری نماید. همچنین او گفت که در آخر او می خواهد که در آمریکا به جای فرانسه اقامت بگزیند.

نزاع دست اندرکاران فتنه در برزخ میان مرگ یا بازگشت به حیات سیاسی

تلاش خاتمی برای بازگشت به صحنه انتخابات و فاصله گذاری ضمنی اصلاح طلبان با فتنه سبز در حالی که موسوی و کروبی و برخی از عناصر دست اندرکار دیگر با محدودیت مواجه شده اند، باعث اختلاف جدید میان دو سوی ماجرا شده است.

روز گذشته سایت کلمه خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه موسوی و همسرش به تازگی در منزل یکی از دخترانشان با 3 فرزند خود ملاقات کرده اند. طبق این گزارش، موسوی گفته است «با توجه به تداوم وضع فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت». این اظهارات موسوی قطعاً در خلأ گفته نشده و اشاره به تحرکاتی است که طیفی از اصلاح طلبان به دنبال خاتمی آغاز کرده و طبق برخی اخبار حتی اسامی اولیه برخی نامزدهای خاکستری را نیز جمع آوری نموده اند. عناصر تندروتر، افرادی مانند خاتمی را متهم به خیانت می کنند و می پرسند اگر ادعای تقلب در انتخابات دو سال پیش را باور دارید، با چه حسابی به صحنه سیاسی و انتخابات باز می گردید و اگر این ادعا را باور ندارید، چرا اساساً با اردوکشی خیابانی همراه شدید؟

مشابه نگرانی موسوی از عقبگرد خاتمی و خالی کردن پشت افراطیون در میان حامیان کروبی نیز دیده می شود همچنان که «غلامعلی-ر» به بهانه توضیح درباره ملایم شدن لحن کروبی، طعنه ای به اصلاح طلبانی که دور خاتمی گرد آمده اند زد و در «کلمه» نوشت: من اگرچه سخنگوی آقای کروبی نیستم ولی مثل بسیاری از کسانی که کروبی را می شناسند به جد معتقدم اگر وی اهل این تنازل ها بود کارش با مجمع روحانیون و دوستان قدیم و همفکرش به آنجا نمی رسید که همه می دانند و مثل بعضی از روحانیون اصلاح طلب که به غلط یا صحیح! مصلحت را در سکوت دیده و دم بر نمی آورند سکوت می کرد و کارش به حصر بی نتیجه نمی کشید. آنها که اهل حل و عقدند! می دانند پیام تقریباً پنهان نوشته بنده خطاب به چه کس و کسانی بوده است.

یادآور می شود نامبرده که به داشتن مواضع لغزنده و «حامی باد»! شهرت دارد در نوشته قبلی از 6 ملاقات عباسی فرد با کروبی به واسطه تدبیر و هماهنگی وزارت اطلاعات خبر داده و تصریح کرده بود که کروبی با احترام از مقام معظم رهبری یاد می کند، در همین حال سایت گویانیوز، در نوشته ای با عنوان «فرزندان خاتمی در فرنگ اما فرزندان مخالفان در قبرها و شکنجه گاه ها!»! به خاتمی حمله کرد و نوشت: وقتی در بعد از دوم خرداد سال 76، محمد خاتمی همه یاران خود را در مقابل اقتدارطلبان بی یار و یاور تنها رها کرد و بیشتر آنها درو شدند، پس از آن حمیدرضا جلائی پور بدرستی گفت: «ارزیابی ما درباره آقای خاتمی درست نبود و بیش از اندازه روی ایشان حساب کرده بودیم!». این روزها آقای خاتمی بارها بطور رسمی به همگان اعلام نموده که اگر اصلاح طلبان بتوانند در انتخابات مجلس شرکت نمایند، آنگاه همه ایران باید تمام گذشته خونبار را به فراموشی بسپارند تا اولاً نظام حفظ گردد و دوماً نفوذ دین از بین نرود از اصلاح طلبی فقط یک نام شکست خورده باقی مانده است که همچنان مانند یک اتیکت از آن بهره برداری می شود.

گویانیوز می افزاید: عذرخواهی از نظام، گام اول بازگشت فتنه گران پشیمان عنوان شده و آن گونه که از سوی صاحب نظران عنوان می شود، اولین گام برای بازگشت فتنه گران بخوانید (اصلاح طلبان پشیمان به انتخابات) همین عذرخواهی است.

آنچه در این میان جالب توجه می نماید، تحلیل پایگاه اینترنتی رادیو کوچه وابسته به طیفی از ضدانقلاب است که درباره گروه متبوع خاتمی نوشت: کسانی چون محمدعلی ابطحی، مجید انصاری، هادی خامنه ای، موسوی بجنوردی، محمد رضوی، کیان ارشی، محتشمی پور، سراج موسوی، موسوی خوئینی ها، موسوی لاری، عیسی ولایی اعضای کنونی مجمع روحانیون مبارز هستند، کسانی که اکنون عنوان اپوزیسیون داخلی را داشته و مشخصاً در برزخ و در میان راهی قرار دارند که شاید در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب اش به اندازه کافی تأمل نکرده بودند، برطبق مستندات تاریخی موجود از 2 سال و اندی پیش تاکنون، در رفتار و یا حتی سکوت این افراد پشیمانی و چرخش به سوی رهبری را می توان به راحتی مشاهده کرد، اتفاقی که به هیچ روی میمون نمی تواند باشد.

دیپلمات صهیونیست: انقلاب های منطقه فرصتی بسیار بزرگ را برای ایران فراهم کرد

سفیر سابق اسرائیل در آمریکا معتقد است: انقلاب ملت ها در کشورهای اسلامی فرصت بسیار بزرگی پیش روی ایران و موجب تضعیف اسرائیل و متحدان عرب غرب است.

سالی مریدور که تا سال 2009 به مدت 3 سال سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا بوده، با انتشار تحلیلی در روزنامه واشنگتن پست خاطرنشان کرد: گسترش قدرت ایران به موازات تضعیف فزاینده تل آویو و متحدان منطقه ای غرب، نگران کننده است. در حالی که ما پیگیر اتفاقات لیبی و سوریه و دیگر کشورها هستیم، ایران همچنان در راه خود به پیش می رود و آنچه را مایل است، عملی می کند. تهران همچنان برنامه هسته ای خود را دنبال می کند و حتی برخی مقامات ایرانی تصور می کنند اکنون بهترین فرصت برای توسعه و پیشرفت برنامه اتمی است.

آنها دائما از خود می پرسند حالا که معمر قذافی، رهبر لیبی تسلیم شد و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز احتمال دارد که از قدرت کناره گیری کند، ما باید چه کنیم؟ آنها تصور می کنند در صورت از دست رفتن متحدانشان و سقوط دیکتاتورهای عرب، ایران باید در اوج قدرت در منطقه رخ نمایی کند و این گونه خود را از تهدیدهای احتمالی غرب و اسرائیل برهاند.

وی در ادامه می نویسد: ایران از تک تک تحولات جهان عرب درس می گیرد. ایران نمی خواهد همانند لیبی در عمل انجام شده قرار بگیرد. آیا اگر قذافی همان اول تظاهرات یک بمب منفجر می کرد، به چنین سرنوشتی دچار می شد؟ در آن صورت آیا ناتو می توانست لیبی را بمباران کند؟ اگر قذافی بمب هایش را متوجه فرانسه و ایتالیا می کرد، آنها جرات داشتند که فکر سرنگونی قذافی را در سر بپرورانند؟ اگر اسد بمب هسته ای داشت کسی جرات می کرد صحبت از سرنگونی اش بزند؟ آیا در چنین وضعیت ضعفی قرار می گرفت؟ آیا ترکیه جرات می کرد از ضعف سوریه سوءاستفاده کند و اسد را تحت فشار بگذارد و هرکار می خواهد انجام دهد؟ آیا اسرائیل این قدر احساس نگرانی می کرد که از هم پیمانانش بخواهد این قدر به اسد فشار نیاورند؟

سفیر سابق اسرائیل می افزاید: در حالی که سران ایران به دقت تحولات منطقه را زیر نظر دارند و همزمان تلاش می کنند به عنوان اولین موفقیت، مصر را که از سال 1979 روابطش با ایران را قطع کرده، به جمع هم پیمانان خود بیفزایند. آنها برای رسیدن به این هدف تا بدانجا پیش رفته اند که توانسته اند معاهده صلح مصر و اسرائیل که نخستین معاهده یک کشور عربی با اسرائیل محسوب می شود را به مخاطره اندازند. به راستی منطقه کدام سمت و سو می رود؟ رهبران آینده خاورمیانه چه کسانی خواهند بود؟ اکنون فرصت بسیار بزرگی پیش روی ایران است. نظام های استبدادی در کشورهای عربی یکی پس از دیگری سرنگون می شوند و سرانی که از شیعیان نفرت دارند، یک به یک ضعیف می شوند، سفارت اسرائیل در مصر محاصره می شود و دبیرکل اتحادیه عرب خواستار تجدید نظر در پیمان صلح قاهره- تل آویو می شود. با محو شدن هم پیمانی های قدیمی و شکل گرفتن هم پیمانی های جدید منطقه ای این فرصت بزرگ برای ایران به وجود می آید که شرکای تازه ای برای خود در خاورمیانه جمع کند و خود را قدرت اول منطقه سازد.

مریدور معتقد است: ایران با زیرکی تمام و در حالی که ذهن غرب مشغول تحولات جهان عربی شده برنامه های هسته ای خود را پیش می برد و خوب هم می داند که می تواند در این راه به چه دستاوردهایی برسد. از این رو در حالی که ایرانی ها مراقب تحولاتی هستند که در جهان عرب رخ می دهد ما نیز باید مراقب ایران باشیم.

مقارن با انتشار تحلیل سالی مریدور، ژنرال ایال ایزنبرگ از مقامات ارتش صهیونیستی ضمن سخنرانی در کانون تحقیقات امنیتی تل آویو اظهار داشت: آنچه بهار عربی نامیده می شود، ممکن است به زمستانی برای ما از جنس اسلامگرایی مبدل شود.

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات