اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۵۸۴۳۳
وزیر اقتصاد گفت: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحد‌های تولید هستیم به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه‌ریزی بی‌سابقه بوده است.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری مشارکت با داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک عملیات وعده صادق، با اشاره به آخرین تحولات بودجه سال 1403 گفت: دولت سیزدهم دو رویکرد مهم در حوزه مالی عمومی را سر لوحه امور قرار داده بود.

وی افزود: اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط بخشی به دخل و خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی بود.

سخنگوی اقتصادی دولت، عنوان کرد: در بخش دوم هدف‌گذاری دولت ارتقا سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل اعتنایی بدهد. در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیر نفتی و استقراض را شامل می‌شود به 52 درصد در سال 1402 افزایش پیدا کرد و امیدواریم در سال 1403 به نسبت 60 درصد نزدیک شویم.

وی افزود: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحد‌های تولید هستیم به نحوی که در سال 1400 کاهش 5 درصدی، در سال 1401 کاهش 7 درصدی و امسال نیز کاهش 5 درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه‌ریزی بی‌سابقه بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اقدام دولت برای جبران کمبود نقدینگی شرکت‌ها عنوان کرد: دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند. امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.