صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۵۶۲۶۰
«محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد آثار جشنواره را دیدم و آثار خوبی در جشنواره داریم، گفت: «هرچند آثار متوسطی هم در جشنواره وجود دارد، اما تعداد ژانرهای مختلف و مضامین خوب فیلم‌ها بهتر از سال‌های گذشته است که تنها چند ژانر در جشنواره حضور داشت.»
وی درباره حضور امید در آثار جشنواره گفت: «معدل آثاری که می‌بینم قابل قبول است، این یک ریشه تاریخی دارد که امید از سینمای ایران رفته است؛ باید دید چه اتفاقی رخ داده که برخی تلاش می‌کنند رویا و امید از سینمای ایران برود.»
وی ادامه داد: «از ۱۰۰ پروانه ساختی که دادیم، تنها بخشی از آنها ساخته شده و سبد آنها تکمیل است و تنها ۱۴ فیلم کمدی پروانه گرفتند؛ اما آثار کمدی بیشتر دیده می‌شوند. در سال گذشته کسی راضی نمی‌شد در اکران نوروز فیلمش اکران شود و عده‌ بسیاری معتقد بودند عمر سینما تمام شده است؛ حالا که این مشکلات حل شده و اقتصاد سینما به گردش درآمده می‌شود، باید درباره مضامین سینمایی صحبت کرد.»
خزاعی مطرح کرد: «در سال جاری تعدادی فیلم کمدی آمدند و پر فروش شدند، این اتفاق همیشه در سینمای ایران بوده و غیر از دهه شصت همیشه ژانر موفق در سینما کمدی بوده است.»
رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: «نباید گیشه و اقتصاد ملاک موفقیت و خوب بودن یک فیلم باشد و این تفکر از زمان برنامه هفت شکل گرفت که گیشه ملاک یک فیلم خوب شد.» وی ادامه داد: «مخاطبان ما فقط سینما نیست و در بهترین شرایط ۳۰ میلیون نفر است و این فیلم در شرایط دیگری پخش شده و کارکرد فرهنگی در جامعه دارد.»
وی گفت: «ما سالن‌سازی نمی‌کنیم، ما کمک می‌کنیم سالن‌های سینما احیا شود. ما سرمایه‌گذار را به سازنده سینما وصل می‌کنیم، باید تکثر سالن سینما باشد تا عدالت در اکران وجود داشته باشد و حق مردم هم هست که در هر شهری سینما باشد. » محمد خزاعی گفت: «از جهت تولید هم محصولات ما مسیر تولیدش ارتقا پیدا کرده و تعداد آن هم افزایش یافته است.»
وی ادامه داد: «ما همیشه دغدغه محتوا و تولید داریم، ما یک آرامشی در سینما داریم. برخی فیلمسازها تنوع دید دارند، سینماگر خطر ندارد و به کشور کمک می‌کند؛ سینماگران خانواده ما هستند و نه هرج و مرجگر هستند و نه نا آرام. سینما سه ضلع مخاطب سالن و فیلم‌ساز دارد که کار خودشان را می‌کنند، ما باید تعداد سالن‌ها را بیشتر کنیم و مخاطب را به ۶۰ میلیون برسانیم.»
وی در پایان گفت: «شاید همه کارهای‌مان درست نباشد؛ اما می‌دانم که ما تلاش می‌کنیم تا سینما را احیا کنیم.»