سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۷۱۱

سفر رئیس جمهور به تبریز برای افتتاح سد «قیزقلعه‌سی»

ر‌ئیس جمهور برای افتتاح سد «قیزقلعه سی» خداآفرین در آذربایجان شرقی وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد.

آیت الله رییسی به اتفاق الهام علی اف رییس جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را امروز افتتاح می کنند.

توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود 9 سال قبل امضا شد و در سال 1395 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان 2 میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان 270 گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان 2 میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

سد قیزقلعه‌سی متعلق به دو کشور ایران و آذربایجان است و دو کشور تقریبا به صورت 50-50 در احداث آن مشارکت داشته‌اند و 74 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آن بهره‌مند خواهند شد.

اهمیت این پروژه برای ما به‌خاطر این است که به دست توانمند مهندسان ایرانی و با تجهیزات داخلی ساخته شده و مهندسان سعی کرده‌اند کانال انتقال 138 کیلومتری بدون هیچگونه هدررفت آب به مقاصد هدف برسانند.

رحمتی اضافه کرد: برای این پروژه مهم، استراتژیک و بین‌المللی که با حضور دو رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد بیش از 5 هزار میلیارد تومان از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری شده است.

107 کیلومتر از این مسیر استراتژیک در خاک ایران است و دولت سیزدهم به‌شدت کار آن را آغاز کرده و پروژه در حال فعالیت است و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه در 5 جبهه کاری در حال کار شبانه‌روزی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات