صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۰۵

انتخابات الکترونیک

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف 45 کرسی باقیمانده از مجلس دوازدهم، دیروز 21 اردیبهشت 1403 برگزار شد. در این دور 90 نفر در 22 حوزه انتخابی با هم به رقابت پرداختند که در حوزه انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که مهم‌ترین حوزه انتخابی کشور نیز هست، مردم پای صندوق‌های رای رفتند تا تکلیف 16 نماینده باقیمانده از 30 کرسی این حوزه را نیز مشخص کنند. در نگاه نخست، آن خبری که پس از بحث داغ نمایندگان باقیمانده در حوزه انتخابی تهران جلب توجه می‌کرد، موضوع برگزاری بیش از 60 درصد انتخابات دور دوم به صورت الکترونیکی بود که خبر آن توسط احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام شد، همچنین در دور دوم شرکت‌کنندگان پایتخت‌نشین نیز توانستند برای نخستین بار حضور در انتخابات الکترونیکی را تجربه کنند. اما مانند سنوات گذشته، کسی که در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری پای صندوق‌های اخذ رای حضور یافت و جزو نخستین نفرات رای خود را به صندوق‌ انداخت، مقام معظم رهبری بودند. ایشان در همان دقایق اولیه با حضور پای صندوق سیار 110 که در حسینیه امام خمینی(ره) مستقر بود، رای‌شان را به صندوق انداختند و با بیان اینکه «هر چقدر رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هر چقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود»، مردم 22 حوزه انتخابی باقیمانده را به حضور هر چه باشکوه‌تر در پای صندوق‌های رای تشویق کردند. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، هم که پنجشنبه و ساعاتی از روز گذشته (جمعه) را در سفر استانی قم به سر برده بود، بلافاصله پس از بازگشت از این سفر و در بدو ورود به تهران، به شعبه اخذ رای واقع در مسجد جامع حضرت صاحب‌الزمان(عج) در شهرک صالح‌آباد رفت و در این محله جنوب غرب تهران در انتخابات شرکت کرد.

تهران و تعیین تکلیف 16 کرسی آن
در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، مردم 22 حوزه انتخابی در 15 استان و 47 شهرستان شرکت داشتند اما همان‌طور که گفته شد، این دور از انتخابات در تهران با حساسیت‌های ویژه‌ای دنبال می‌شد، چرا که مرکز کشورمان با مناطق پرجمعیتی چون  تهران بزرگ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هنوز تکلیف 16 نماینده خود را نامشخص می‌دید، لذا بیش از 50 درصد نمایندگان این حوزه انتخابی در انتظار برگزاری دور دوم بودند تا مشخص شود از بین 32 نفر راه یافته به دور دوم، کدام‌شان مجوز راهیابی به ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان را کسب خواهند کرد؟
این مهم در کنار رقابت تنگاتنگ احزاب و گروه‌های سیاسی در مرکز، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در این حوزه انتخابی را بسیار حساس و نفس‌گیر کرده بود. از همین رو از تعیین مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی که از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شده بود، تا 24 ساعت قبل از آغاز رای‌گیری (صبح پنجشنبه 20 اردیبهشت) فضای شهر تا حد زیادی تحت تاثیر تبلیغات کاندیداها از احزاب و تشکل‌های مختلف قرار گرفته بود.
حساسیت و البته وسعت و جمعیت تهران باعث شد سیدعباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران از اختصاص ۳ هزار و ۶۴۹ شعبه اخذ رای در ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خبر بدهد و با اعلام اینکه ۳۰۷ شعبه هم به حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک اختصاص یافته است، بیان کند: ۱۶ هزار و ۵۵۴ صندوق رای بین فرمانداری‌های ۲ حوزه انتخابیه تهران و ورامین توزیع شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۶۴۴ صندوق مربوط به شهرستان تهران و بقیه مربوط به ۳ شهرستان دیگر است.
اما با نگاهی گذرا به اسامی 32 نامزد باقیمانده از حوزه انتخابی تهران که قرار است تکلیف کرسی این 16 حوزه انتخابی را مشخص کنند، می‌بینیم تمام این 32 کاندیدا در چهار لیست یا گرایش سیاسی کلی «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا)، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا)، شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی و شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان)» جای می‌گیرند که همگی جزو جریان موسوم به اصولگرا هستند. 
* پوشش برگزاری دور دوم انتخابات توسط رسانه‌های خارجی
رسانه‌های فرامرزی (خارجی) که همواره روی برگزاری انتخابات در ایران حساس هستند، دیروز نیز به پوشش لحظه به لحظه‌ دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پرداختند و این انتخابات را از جنبه‌های مختلف بررسی کردند.
رسانه انگلیسی ایندیپندنت با اشاره به پوشش خبری لحظه به صندوق انداختن رای آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های داخلی نوشت: رهبر عالی ایران از مردم خواست پای صندوق‌های رای بیایند. وی تصریح کرد دور دوم انتخابات به اندازه انتخابات اصلی مهم است. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره دور دوم انتخابات ایران نوشت: پس از تسلط سیاستمداران محافظه‌کار در رای‌گیری ماه مارس (اسفندماه ۱۴۰۲)، مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات برای کرسی‌های باقیمانده در مجلس این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند.
این رسانه آمریکایی افزود: مردم در ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر ایران ۴۵ نماینده را از میان ۹۰ نامزد انتخاب می‌کنند که ۱۵ نفر از آنها میانه‌رو محسوب می‌شوند. 
همچنین شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی نیوز در پوشش خبری انتخابات روز گذشته و در راستای کم‌اهمیت جلوه دادن نقش مردم ایران در اداره کشور و بدون اشاره به جایگاه قوا در قانون اساسی ایران ادعا کرد: مجلس در ایران نقش ثانویه‌ای در اداره کشور دارد و رهبر عالی ایران در همه امور مهم کشور حرف آخر را می‌زند.
بیزنس اینسایدر نیز در راستای تلاش برای مخدوش کردن چهره انتخابات در ایران نوشت: در انتخابات مارس (اسفند ۱۴۰۲)، در مجموع ۲۵ میلیون رای به صندوق ریخته شد و مشارکت کمتر از ۴۱ درصد بود. کمترین میزان مشارکت قبلی در انتخابات پارلمانی، مربوط به سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) با ۴۲ درصد بود. 
واشنگتن پست، رسانه آمریکایی نزدیک به دموکرات‌ها هم در گزارشی اصلاح‌طلبان را سیاستمدارانی توصیف کرد که خواستار تغییر در اداره کشور هستند و مدعی شد: (اصلاح‌طلبان) به طور کلی از شرکت در انتخابات منع شده‌اند. کسانی که خواهان اصلاحات بنیادی در ایران هستند، از رقابت در انتخابات مجلس منع شده یا به خود زحمت ثبت‌نام به عنوان نامزد را ندادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات