صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۲۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بایستی حجاج مؤمن بتوانند این منطق قرآنی را به همه‌ دنیای اسلام منتقل کنند. امروز فلسطین به این احتیاج دارد؛ به پشتیبانی دنیای اسلام احتیاج دارد. بله، جمهوری اسلامی منتظر این و آن نماند و نمی‌ماند، لکن اگر چنانچه دست‌های قوی ملت‌های مسلمان و دولت‌های مسلمان از اطراف بیایند و همراهی بکنند، تأثیرش خیلی بیشتر می‌شود؛ دیگر این حالت رقت‌بار مردم فلسطین این‌جور ادامه پیدا نمی‌کند؛ این وظیفه است.(1403/2/17)
 
 
▼ حرف روز
حضور مجدد در پای صندوق رأی
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی 11 اسفندماه سالی که گذشت، برگزار شد که عملیات روانی گسترده دشمنان جمهوری اسلامی با همه توان فعال شده بود تا مانع حضور مردم در پای صندوق رأی شوند و میزان مشارکت را به زیر 20 درصد برسانند. در این معرکه، 41 درصد ملت ایران به میدان آمدند تا نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کنند و حماسه باشکوهی آفریدند که محاسبات دشمن را برهم ریخت؛ اما کار انتخاب به اتمام نرسیده و هنوز تکلیف 45 کرسی مشخص نشده است و روز جمعه 21 اردیبهشت ماه به اتمام خواهد رسید.
45 صندلی نیز میزان کمی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. این تعداد می‌تواند یک اقلیت مؤثر در مجلس را شکل دهد که در سامان دادن به بخشی از تصمیمات مجلس مؤثر باشند. می‌تواند ترکیب هیئت رئیسه مجلس را تغییر دهد و در شکل‌گیری ترکیب کمیسیون‌های مجلس نیز مؤثر باشد. گفتنی است، بیشتر صندلی‌های باقی مانده متعلق به شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، زنجان، کرمانشاه و... است که از میزان رأی بالایی نیز برخوردارند. طبیعی است که انتخاب شایستگان در کنار میزان مشارکت رأی‌دهندگان، می‌تواند در کیفیت‌بخشی مجلس مؤثر باشد.
در این مرحله نیز همچنان شاهد رقابت سیاسی گروه‌های سیاسی گوناگون که هواداران متفاوتی دارند، هستیم و انتظار آن است که نامزدها بتوانند با رعایت اخلاق و قانون، در شکل دادن به رقابتی سالم، منصفانه و اخلاقی کمک کنند و به جای آنکه وقت خود را صرف رقیب کنند، به اثبات کارآمدی و ارائه برنامه خود برای حل مشکلات کشور مشغول باشند. این مشی و مرام می‌تواند موجب ایجاد امید جامعه به حل مشکلات کشور و پرانگیزه شدن برای شرکت در انتخابات شود.
الکترونیکی شدن رأی‌‌گیری و کاهش نامزدها و پایان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز امر رأی‌گیری را نسبت به دور اول به شدت تسهیل کرده و وقت چندانی را از رأی‌دهندگان نخواهد گرفت. بنابراین، در این دو سه روز باقی مانده تلاش کنیم تا همه آنهایی را که در دور اول انتخابات شرکت کرده‌اند، به حضور دعوت کنیم تا کار نیمه تمام‌شان را به اتمام برسانند و از دیگرانی هم که به هر علت نتوانستند در پای صندوق رأی حاضر شوند، دعوت کنیم تا در این عمل صالح ملی‌ـ انقلابی حاضر شوند. امید می‌رود این افزایش مشارکت و حضور آحاد مردم باعث شود تا خرد جمعی و عقل جمعی بتواند شایستگان و افرادی را که مفید به کشور و نظام و انقلاب باشند، گزینش کند.    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
حج برائت
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی فرمودند: «حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار و حامیان آن باشد.»
یکی از اعمال حج تمتع، برائت از مشرکان است؛ دو «پیام» در جریان حج تمتع مطرح است؛ پیام ابراهیمی و پیام محمدی. پیام ابراهیمی در آیه «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیق» (حج/۲۷) بازگو شده است و خداوند به معمار کعبه، یعنی حضرت ابراهیم دستور می‌دهد، اعلان کن که افراد مستطیع و هرکه توان دارد از روستا و شهری که در آنند، بگذرند، به مکه بیایند و وقتی به کنار کعبه رسیدند و به طواف مشغول شده و به مراسم حج دست‌یافتند، بدانند این حجِ اکبر است؛ اما اعلان نبی مکرم اسلام؛ «وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَری‌ءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذینَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَلیم» (توبه/۳) این اعلان را پیامبر باید به گوش جهانیان برساند، پیامبر به تبعیت از خدا، از مشرکان برائت می‌جوید و این مشرکان کسانی هستند که هیچ عهد و پیمان و میثاقی را پاس نمی‌دارند. این مراسم با هدف اعلان برائت از سیاست‌های استکباری کفار و مشرکان و دعوت به وحدت مسلمانان در مقابله با آنان است. نخستین بار برائت از مشرکان پس از فتح مکه صورت گرفت و خداوند با نزول آیات برائت (آیات اول تا دهم سوره برائت) اعلام برائت از مشرکان را بر پیامبر(ص) تکلیف کرد. امام علی(ع) این آیات را در مراسم حج سال نهم قمری ابلاغ کردند. مراسم برائت از مشرکان، سنتی دینی‌ـ سیاسی است که هر ساله در زمان حج انجام می‌شود. امامین انقلاب، همواره بر اجرای این مراسم تأکید داشته‌اند تا جنبه سیاسی حج همچنان حفظ شود.
امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و بشریت هستند، لذا بازگشت به رویکرد ابراهیمی در حج، یعنی برائت آشکار در مقابل این دشمنان ضروری‌تر از گذشته است. اگر دست‌های وحدت ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به کمک و همراهی بیاید، قطعاً وضعیت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد. راهکار اصلی نجات مظلومان جهان از چنگال مستکبران، برائت حقیقی و عملی از مشرکان است که در کنار محکومیت‌های لسانی، باید در صحنه عمل نیز این برائت و دوری عیان شود؛ لذا حج ابراهیمی، باید رزمایش قدرت امت اسلامی در برابر استکبار جهانی باشد که این برائت از مشرکان و کافران به واقع قدرت‌زا و مقاوم‌کننده کیان اسلامی خواهد بود.    
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
چه کسی گزارش بی‌بی‌سی را نوشته است؟
«آیدا میلر» نام یکی از نویسندگان گزارش بی‌بی‌سی جهانی درباره نیکا شاکرمی است. یک اکانت با این نام در شبکه‌های اجتماعی ردپای نویسنده را هویدا می‌کند، ابتدا اینکه تاکنون هیچ گزارش دیگری با نام آیدا میلر در بی‌بی‌سی کار نشده و دوم اینکه سابقه‌ای از هویت واقعی او در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. این دو شاهد نشان از فیک(ساختگی) بودن این فرد دارد؛ اما نکته جالب توجه این است که صفحه تازه‌تأسیس «آیدا میلر» پس از آغاز فعالیت صفحات افرادی را دنبال می‌کند که مستقیم یا غیرمستقیم با عناصر گروهک تروریستی منافقین و نیز عوامل همکار با موساد در ارتباط هستند. یکی از این افراد، «دومنیک آتیاس» است. آتیاس وکیل و معاون ریاست‌جمهوری وقت فرانسه روابط نزدیکی هم با «مریم رجوی» دارد. او از زمان تصدی پست در معاونت ریاست‌جمهوری فرانسه تا کنون همکاری‌های زیادی را با منافقین داشته و حتی در کمپ اشرف نیز با رجوی دیدار و گفت‌وگو کرده است.
  
 
▼ اخبار 
درخواست آمریکا و هشدار ایران
یک روزنامه کویتی مدعی شد: «ایالات متحده آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش‌بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان حمایت کند.» روزنامه «الجریده» کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته‌ای بازگردد؛ به گونه‌ای که براساس آن، تهران غنی‌سازی اورانیوم را در محدوده 3/67 درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم‌های ایران را لغو کند.» بر اساس ادعای این روزنامه: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای‌اش اجازه دهد.» بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت‌های نامحدود ایالات متحده آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل‌آویو است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست. در مورد بازرسی از تأسیسات هسته‌ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش‌های دقیقی به آژانس در خصوص تأسیسات هسته‌ای ارائه کرده است.»
 
خون بچه‌های ما گردن شماست
شبکه 12 رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «معترضان خیابان‌های تل آویو، قدس اشغالی و بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی را بستند. آنها مانند روزها و هفته‌های گذشته خواستار آزادی فوری اسرا و امضای توافق برای تبادل اسرا با گروه مقاومت حماس شدند.» خانواده اسرای صهیونیست در نامه‌ای به «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کردند: «اگر عملیات نظامی در رفح را شروع کنید، خون بچه‌های ما گردن شماست. کابینه کوچک امنیتی (کابینت) باید موافقت حماس با پیشنهاد توقف درگیری را به توافقی تبدیل کند که همه گروگان‌ها را بازگرداند.» گفتنی است، رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که خانواده‌های اسرای صهیونیست خیابان ایالون در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار بازگرداندن اسرا شده‌اند و اعتراض‌ها به تنش کشیده شده است. این درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، گالانت در جلسه کابینه جنگ از بنیامین نتانیاهو خواسته است با توافق مبادله اسرا با حماس موافقت کند. بر این اساس، گالانت در این جلسه به نتانیاهو گفته، این طرح خوبی است و باید با آن موافقت کرد و این فرصتی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه است.
 
توافق برای رفع کامل محاصره!
حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر قطر و رئیس اطلاعات مصر را از پذیرش پیشنهاد آنها مطلع کرده است.» این در حالی ست که «العربیه» از قول منابع صهیونیستی اعلام کرده است: «پیشنهادی که مورد موافقت حماس قرار گرفته، برای اسرائیل قابل قبول نیست.» شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «تیم مذاکره‌کننده اسرائیل پاسخ حماس را از میانجی‌ها دریافت کرده و در حال بررسی آن برای ارائه پاسخ رسمی است.» همچنین معاون رئیس حماس در غزه درباره این توافق گفت: «توپ در زمین اسرائیل است و من معتقدم که این توافق همه طرف‌ها را راضی می‌کند.» وی افزود: «میانجی‌های مصری گفتند که تضمین می‌کنند جنگ در غزه از سر گرفته نمی‌شود. ما با سندی موافقت کردیم که شامل آتش‌بس دائمی و رفع کامل محاصره است.» در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما از پاسخ حماس آگاه هستیم و در حال رایزنی با شرکای خود در منطقه در مورد آن هستیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با قدردانی از نقش شهید قاسم سلیمانی در امنیت و بقای کردستان تأکید کرد: «شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست. اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود جنبش کرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد.»
 
گزارش‌ها حاکی از این است که وزارت دفاع انگلیس هک شده و اطلاعات کارکنان نظامی به دست هکرها افتاده است. «اسکای‌نیوز» نوشت: «براساس گزارش‌ها هکرها اسامی و اطلاعات بانکی تعداد نامعلومی از کارکنان نظامی انگلیس را به دست آورده‌اند.» «جان هیلی» وزیر دفاع دولت در سایه انگلیس، گفت: «سؤالات بسیار جدی برای وزیر دفاع در این مورد وجود دارد، به ویژه از سوی پرسنلی که جزئیات اطلاعات آنها هدف قرار گرفته است.»
 
رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس فلسطین خبر داد، قرار است گروه‌های فلسطینی به زودی در چین، نشستی برگزار کنند. «موسی ابومرزوق» ابراز امیدواری کرد، این نشست باعث پایان اختلافات شود و گفت: «روابط چین با ملت فلسطین تاریخی است. هر گونه سنگ‌اندازی در مسیر فرآیند اتحاد ملی، در واقع به معنای ایجاد مانع بر سر میز آینده ملت فلسطین است.»
 
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، وی را در جریان پاسخ حماس به طرح سیاسی ارائه شده برای توقف جنگ علیه غزه قرار داد. اسماعیل هنیه در این تماس تلفنی بر موضع حماس در ایستادگی بر احقاق حقوق ملت فلسطین برای هر توافق سیاسی تأکید کرد.
 
«علی‌اکبر جوانفکر» مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد درباره سفر رئیس‌جمهور اسبق گفت: «آقای احمدی‌نژاد به منظور شرکت در یک نشست علمی و تخصصی پیرامون «ارزش‌های مشترک در محیط زیست جهانی» امروز عازم بوداپست، پایتخت مجارستان شد.»
 
«سردار رادان» گفت: «در موضوع عفاف و حجاب همگان شاهدند که دشمن تا پشت درب خانه‌های ما آمده و به دنبال گرفتن چادر از بانوان است که امروز پرچم کشورمان محسوب می‌شوند و در اینجا ما باید پای کار باشیم و این اجازه را به دشمن ندهیم.»
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر روز دوشنبه در رأس هیئتی برای شرکت در نشست بین‌المللی هسته‌ای و به منظور مذاکره با مقامات عالی هسته‌ای و سیاسی کشور وارد تهران شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات