صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۲۷۶

مشق عشق

سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه
شهادت سردار زاهدی منشأ خیر و برکت شد. شهادت او روزنه جدیدی بین جبهه حق و باطل ایجاد کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، پیش و پس از عملیات تنبیهی وعده صادق یکی نیست. ما در حالی به یک قدرت اتمی حمله کردیم که چهار کشور دارای قدرت اتمی از آن حمایت می‌کردند. این عملیات اضمحلال و ذلت صهیونیست‌ها و کشورهای حامی صهیونیست را نشان داد. ما پیش از حمله در یک بازه ده روزه چند بار از زبان رهبر معظم انقلاب اعلام کرده بودیم که پاسخ این عمل گستاخانه را خواهیم داد؛ یعنی از پیش تمام این کشورها آماده شده بودند. در مدت این ده روز هر یک از کشورها به واسطه یا بی‌واسطه از ما درخواست کردند که پاسخ ندهیم. اگر هم پاسخ می‌دهید، در همان اندازه باشد. اینها جز ذلت جبهه کفر نیست.
 
سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه 
شهید حاج‌رحیمی یکی از فرماندهان بزرگ سپاه اسلام است. سردار شهید حاج‌رحیمی عمری را در تربیت و آموزش و آموزش و تربیت نیروها قرار دادند. همه اینها مکمل هم هستند؛ چون رفتارشان اول تربیتی بود، بعد آموزشی.  ایشان از مربیان اول سپاه به ویژه در پادگان امام حسین(ع) بودند و همزمان مانند دیگر همرزمان مربی و مربیان راهی جبهه شد و در یگان‌های گوناگون حضور پیدا کرد و در جبهه در یگان رزم  آموزش می‌دادند،‌مانند لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و به ویژه مقطع طولانی در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا(ع) مسئولیت معاونت آموزش را برعهده داشتند.  اثر تربیتی اینها چه بود؟ ساختن انسان‌های خودساخته‌ای که در راه خدا و برای خدا جهاد کنند.  اثر آموزش نظامی‌شان چه بود؟ تاکتیک و تکنیک، با تلاش‌های مردانی چون سردار حاج رحیمی رزمندگان اسلام برای عملیات  درمحدودهای متنوع جبهه آماده می‌شدند. یک بار عبور از رودخانه را داشتیم، یک بار عبور از رمل در منطقه فکه، یک بار ارتفاعات بلند در جغرافیای غرب و شمال غرب، یک بار در جزایر، نخلستان، دشت و صحرا می‌رفتیم که هر یک آموزش‌های خاص خودش را داشت.
 
سیدعبدالله صفی‌الدین نماینده حز‌ب‌الله در ایران
به راحتی می‌توان گفت جایگزینی برای او نبود. سیدرضی خودش را وقف نیروی مقاومت و عزت جمهوری اسلامی کرده بود. فکر باز و پیش‌بینی‌های دقیق او سبب شده بود اعتماد دوستان نسبت به او بیشتر شود. او در مقابل مشکلات سریع عکس‌العمل نشان می‌داد و بهترین راهکار را ارائه می‌داد.  محبوبیت سردار سیدرضی در بین نیروهای دولتی و نظامی سوری معروف بود. یک وقتی یک نفر در بین نیروهای خودی محبوبیت دارد، یک زمانی هم یک نفر علاوه بر نیروهای خودی در بین دیگر نیروها هم محبوبیت دارد و این از اهمیت بیشتری برخوردار است.  سیدرضی یک پدیده بود. او به معنای واقعی سفیر اسلام بود و تجربیات را در خودش حفظ نکرد؛ بلکه آنها را به نیروهای دیگر هم انتقال داد. نیروهایی تربیت کرد که امروز مطمئناً می‌توانند همانند او مشغول به کار شوند و خلل نبود او را جبران کنند. هر چند خلل عاطفی وجود او را کسی نمی‌تواند پر کند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه
این شهدا دلواپس بودند که نکند از این دنیا به جز شهادت بروند؛ هر جایی که بودند آرزوی‌شان شهادت بود و می‌خواستند که دیگران هم برای شهادت‌شان دعا کنند. از خاطراتی که از آقای زاهدی در دوران دفاع مقدس دارم، این است که فرمانده قرارگاه مربوط به لشکر ایشان به خدمت شهید میثمی که نماینده حضرت امام(ره) در قرارگاه خاتم بود، آمد و عاجزانه از شهید میثمی خواست که به آقای زاهدی حکم شرعی کند که حق ندارد تا این حد در خط مقدم حاضر شده و حضور پیدا بکند که اگر شهید شود، لشکر بی‌فرمانده می‌ماند. پاسخ آقای زاهدی این بود که من نباید در عقبه به نیروهایم بگویم برو، باید جلو باشم و به نیروهایم بگویم بیایید و بجنگید تا پیروز باشیم. شهید زاهدی ۲۴ ساعت قبل از شهادت مهمان ما در ستاد فرماندهی سپاه بود. به اتفاق برخی از فرماندهان جبهه مقاومت جلسه داشتیم و میزبان ایشان بودیم تا زمان افطار که بعد ایشان به مشهد تشریف بردند. جلسه تشکیل شد. آقای زاهدی و فرماندهان جبهه مقاومت گزارشی دادند و بعد نماز جماعت برگزار شد و افطار کردیم. سر سفره افطار یکی از دوستان به آقای سلامی گفت: «نمی‌خواهید یک هدیه به آقای زاهدی بدهید؟» شهید زاهدی سرش را بلند کرد و با صلابت گفت: «من هیچ هدیه‌ای غیر از شهادت را نمی‌پذیرم و این هدیه را نمی‌خواهم، هدیه من را خدا با شهادت خواهد داد. هدیه من این است که زودتر بروم پیش حاج قاسم سلیمانی... .»
 
حجت‌الاسلام‌و المسلمین محمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس  
نکاتی که از عملیات وعده صادق به دست می‌آید، این است که با عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی جبهه استکبار شکست. همچنین قدرت، شکوه و عظمت ایران بر جامعه جهانی مشخص شد. این عملیات موفقیت فقهی ولایت فقیه است. بعضی از آدم‌های مغرض و جاهل زمان امام(ره) هم می‌گفتند که یک فقیه مگر می‌تواند فرمانده کل نیروهای مسلح باشد؟ با عملیات اثبات شد که یک فقیه جامع‌الشرایط این توانایی را دارد که فرمانده کل قوا باشد. افزون بر این، ما تجربه خوبی به دست آوردیم و اگر این نبود، نمی‌توانستیم تجهیزات‌مان را جایی آزمایش کنیم. در واقع، امت و ملت عزیز ایران، عزیزتر شدند که رهبری در بیانات‌شان در دیدار با مسئولان عالی‌رتبه نظامی نزدیک این مضمون فرمودند که ملت ایران باید همیشه در مقابل جهانیان عزیز باشند. نکته دیگر این است که این عملیات احساس امید و دلخوشی برای مستضعفان به ویژه مردم مظلوم غزه به وجود آورد. 
 
سردار علی کوهستانی مسئول آماد و پشتیبانی نیروی زمینی
یک نکته‌ای را درباره زندگی شهدای گران قدرمان بگویم چه آن‌ها که به شهادت رسیده‌اند و حضور فیزیکی ندارند و چه آن‌ها که شهید زنده‌اند و در بین ما هستند؛ و آن اینکه این عزیزان به قدری مشغول کار و جهاد هستند که نیروهای‌شان بیشتر آن‌ها را می‌بیینند تا خانواده‌هایشان. شهید رضی نمونه بارز این مطلب بود. شما سردار پاکپور را ببینید در سال گذشته 299 روز در ماموریت بود اگر مسیر رفت و آمدها را در نظر نگیریم و اگر نگاهی به کارهای که در تهران و در جلسات انجام می‌دهند نداشته باشیم کمتر از 50 روز در سال با خانواده بوده‌اند.
 
سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار عالی فرمانده کل قوا
سردار زاهدی هیچ موقع به درجه سرتیپی و ژنرالی خود افتخار نمی‌کرد و بیشتر لباس شخصی می‌پوشید. من می‌توانم واقعاً بگویم یک انسان خودساخته‌ای بود که با خدا معامله کرده بود و خدا را ناظر بر همه چیز می‌دید. واقعا به دنبال شهادت بود. در ۴۲ سال همراهی که با ایشان داشتم، جز خدا و ولایت‌مداری و دفاع از کشورش چیزی ندیدم. به مردم بسیار علاقه‌مند بود و با بسیجی‌ها خیلی رفیق بود. آنقدر با بسیجی‌ها محشور بود که خود را بسیجی می‌دانست. خداوند ما را با آنها محشور کند.
 
دکتر سعدالله زارعی رئیس موسسه اندیشه سازان نور
شهیدان حاج‌ رحیمی و موسوی در واقع عقبه انسانی و لجستیکی شهید حاج قاسم سلیمانی در صحنه نبرد بسیار حساس و رنگارنگ سوریه بودند و بدون این عقبه مطمئن، آن پیروزی شگرف امکان‌پذیر نبود. این دو شهید در صحنه سوریه، فرماندهانی بودند که باید با دشمنان زبده در سرزمینی که با آن ارتباط مؤثری نداشتند، مبارزه می‌کردند. دشمنانی که پایگاه و جایگاه در جاده و مزرعه و آبادی‌ داشتند! غلبه سلیمانی بر نیروهایی که با صراحت از اعاده حکومت امویان صحبت کرده و می‌گفتند آنان در معرکه کربلا اشتباه کردند که زنان و کودکان را زنده باقی گذاشتند و اجازه دادند علی‌بن‌حسین (زین‌العابدین (ع)) زنده بماند، ما اکنون کاری را  که آنان نیمه‌تمام گذاشتند، به اتمام می‌رسانیم! بسیار سخت بود. غلبه بر چنین دژخیمانی که ضمناً از هر حیث به پشتیبانی کامل غرب و دولت‌های ترکیه، قطر، عربستان، امارات، اردن و... مستظهر بودند، بسیار دشوار بود.این مسیر دشوار با همکاری خالصانه و معادگرایانه و مجاهدت شبانه‌‌روزی مجموعه‌ای طی شد که فرماندهی عقبه انسانی آن با شهید «محمدهادی حاجی‌رحیمی» و فرماندهی عقبه لجستیکی آن با «سیدرضی موسوی» بود. بدون شک، حاج قاسم بدون چنین عقبه مطمئنی قادر به آزادسازی حمص و حلب و... نبود و امروز شاهد متورم شدن فتنه‌ تکفیر در کل منطقه بودیم. شهیدانی غریب، با این خصوصیات، منشأ تحول اساسی در صحنه بین‌الملل و به ویژه صحنه منطقه بوده‌اند و این از برکات عطا شده خداوند به شهیدان است.
 
سردار حسین  اشتری مشاور عالی انتظامی رئیس ستاد کل
سردار زاهدی در کنار اینکه یک فرمانده تاکتیکی و عملیاتی بود خلوص و تهجد بالایی داشت. به طوری که این خلوص و تهجد ایشان به مراتب بالاتر از تاکتیک و عملیاتی بودن او بود. برای همین اگر می‎‌خواستیم او را صدا کنیم از او به عنوان یک فرمانده با اخلاص یاد می‌کردیم. سیدحسن نصرالله که نزدیک 15 سال همکاری مداوم با حاج علی داشت، در خصوص این شهید بزرگوار می گوید شهید زاهدی مهاجر الی الله و فرمانده‌ای مجاهد و متواضع بود.
 
سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه
تابستان 1397 روزی در اتاق کارم بودم که تلفن زنگ خورد و گفتند سردار زاهدی می‌خواهند با شما صحبت کنند. چون رفاقت قبلی داشتیم، بعد از یک حال و احوال‌پرسی خودمانی، ایشان پرسیدند: «این کتاب «مثلث آشوب» را معاونت سیاسی چاپ کرده است؟» یک لحظه در ذهنم این مطلب خطور کرد که نکند اشکال قابل توجهی از نظر ایشان در کتاب وجود دارد و ایشان می‌خواهد انتقاد و گله کند. با همین نکته خطور کرده به ذهن گفتم: «بله سردار، این از جمله کارهای معاونت در خصوص تحلیل حوادث و اغتشاشات دی ماه سال 1396 است.» سردار زاهدی با همان صراحت کلام و لهجه شیرینی که داشت، شروع کرد از کتاب تعریف کردن و گفت: «من دارم سطر سطر این کتاب را می‌خوانم و آنچه شما در این کتاب درباره دلایل و زمینه‌های بروز اغتشاشات نوشته‌اید، تماما همان چیزهایی است که ما در میدان به عنوان دلایل اغتشاشات و ناآرامی‌ها به آن رسیدیم.» دقایقی درباره این موضوع و شرایط کشور، تلفنی صحبت کردیم و با توجه به نکاتی که ایشان مطرح کردند، متوجه شدم که سردار زاهدی علاوه بر دانش نظامی و توان مدیریتی و آن روحیه انقلابی، با مسائل کشور و اوضاع داخلی، آشنایی بسیار کاملی دارند.
 
ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی در تهران
جمهوری اسلامی ایران همیشه با عقل، حکمت و محاسبه پیش می‌رود و همین علت پیروزی ایران است. در عملیات وعده صادق نیز شاهد این حکمت و محاسبه بودیم. شبی که عملیات وعده صادق اجرا شد، فلسطین اولین شب آرام خود را ‌گذراند؛ آن شب همه فلسطینیان خوشحال بودند و شهید ندادند و در عوض شب وحشت صهیونیست‌ها بود و آنها آرام و قرار نداشتند. جالب اینجاست با اینکه رژیم صهیونیستی بر سر مردم فلسطین بمب و موشک منفجر می‌کند، به جای اینکه فلسطینی‌ها بترسند، صهیونیست‌ها بیشتر می‌ترسند. صهیونیست‌ها می‌دانند که فلسطینی‌ها اگر یک شهید بدهند، ده‌ها برابر بیشتر قدرت می‌گیرند تا صهیونیست‌ها را از بین ببرند. این در تاریخ بشری بی‌نظیر است. در این روزها با اینکه حمایت همه‌جانبه و 26 میلیون دلاری کشورهای غربی و آمریکا پشت صهیونیست‌ها وجود دارد، اما می‌‎بینید که چطور در مقابل نیروهای فلسطینی و ایرانی مستأصل شده‌اند. فردای عملیات وعده صادق، چند نفر از وزرای رژیم صهیونیستی گفتند که اگر صهیونیست‌های حاضر در فلسطین اشغالی جلسات دولت رژیم صهیونیستی را ببینند، چهار میلیون صهیونیست از این کشور فرار خواهند کرد.
 
‌سردار ابوالقاسم علی‌نژاد‌ وابسته نظامی سابق ایران در سوریه
من یادم نمی‌آید کاری را از او خواسته باشیم و او جواب نه داده باشد. همه کارها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌داد. به داشتن پول و این صحبت‌ها نبود. او جنم اداره و ارتباط گیری را داشت. گاهی اوقات کاری را به دیگری می‌سپردیم که انجام بدهد چند هفته طول می‌کشید اما کار پیش نمی‌رفت ولی همین که کار به سیدرضی واگذار می‌شد ظرف چند ساعت انجام می‌شد. چنان در بین مردم سوریه محبوب بود که گاهی به شوخی به او می‌گفتیم سیدرضی نمی‌خواهی در سوریه کاندید بشوی. مطمعنا کاندید بشوی رای می‌آوری.
 
سردار محمدجعفر اسدی فرمانده قرارگاه امام حسین(ع)
اینکه بخواهیم بگویم رفتن این عزیزان سرعت پیشرفت ما را کم می‌کند، اینطور نیست. همانطور که امام(ره) فرمودند:
 «بکشید ما را ملت ما زنده‌تر می‌شود» یک حقیقتی است. شما نگاه کنید پس از شهادت شهید طهرانی‌مقدم آیا قدرت موشکی ایران کمتر شد یا رو به رشد رفت؟ یا پس از شهادت حاج قاسم قدرت محور مقاومت کمتر شد یا رو به پیشرفت رفت؟ این لطف خدا و برکت شهداست که قدرت نیروهای مسلمان را بیشتر می‌کند.
 
سردار جواد استکی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) 
وقتی پاکسازی در منطقه سنندج شکل گرفت، صدای شیپور جنگ در جنوب کشور به صدا درآمد، «حاج محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه پاسداران از ما خواست که به جنوب کشور عازم شویم. آن روز را یادم نمی‌رود که حاج حسین خرازی و سردار زاهدی به سبب انس و الفتی که با کردها گرفته بودند، تمایل نداشتند بروند؛ اما چون امر فرمانده آمده بود تصمیم به رفتن گرفتند. 
دلیل شکل‌گیری این محبت هم در زمانی بود که حاج حسین خرازی و محمدرضا زاهدی معروف به حاج علی برای پاکسازی منطقه‌ای به نام «نورشور» رفته بودند که در آنجا می‌بینند اذان می‌گوید، وارد مسجد می‌شوند و به برادران اهل تسنن اقتدا می‌کنند و بعد از نماز هم با آنان بر سر یک سفره می‌نشینند و غذا می‌خورند. 
ساد‌گی این عزیزان سبب می‌شود تا رئیس آن منطقه، حاج میکائیل از این عزیزان خوشش بیاید. حاج میکائیل پیش خرازی و زاهدی می‌رود و می‌گوید: «اگر مسلمان شمایید، ما به شما اقتدا می‌کنیم.» روستای حاج میکائیل در زمان جنگ چهار شهید می‌دهد و خود او هم در جبهه شهید می‌شود. حاج میکائیل در کمک‌رسانی تنها به روستاییان خودشان اکتفا نمی‌کرد و روستاییان اطراف را نیز به کمک سپاه می‌کشاند.
 
حجت‌‌الاسلام والمسلمین رضایی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی
برای سردار زاهدی مسائل فرهنگی و عقیدتی اهمیت بسیاری داشت و می‌توان گفت در اولویت بود؛ از همین رو برای تحقق کارهای فرهنگی و عقیدتی خودش وارد میدان می‌شد. بنده به صراحت می‌توانم بگویم که کسی به اندازه سردار زاهدی پیگیر مسائل فرهنگی و عقیدتی نبود. از دیگر برنامه‌هایی که به اسم سردار زاهدی است، اما متأسفانه کمتر از آن یاد می‌شود، تقویت سرپنجه‌هاست(نیروهای عملیاتی). او سرپنجه‌ها را هم از حیث استعداد و نیرو تقویت کرد و هم شیب به سرپنجه‌ها داد و حقوق و مزایای آنان را ثابت نگه داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات