صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۱۸۶

ایران امن

در کنار پیشرفت و توسعه روزافزون با دستیابی و تولید انواع موشک‌های دوربرد و بالستیک به مقتدرترین کشور منطقه مبدل شود. افتخاری که به دست دانشمندان و نیروی سپاه پاسداران در راستای عمل به حفاظت از کشور و امنیت این مرز و بوم به دست آمده است[...]
پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور
ایران اسلامی چهل و اندی سال است که خواب و خوراک را از غربی‌ها ربوده است؛ چرا که نبوغ ایرانی در سایه نظامی مقتدر و مردم‌سالار، آزادی و اسلام هر روز مسیری پرافتخارتر را پیموده و امروز توانسته است با وجود تحریم‌های شدید دشمن، در کنار پیشرفت و توسعه روزافزون با دستیابی و تولید انواع موشک‌های دوربرد و بالستیک به مقتدرترین کشور منطقه مبدل شود. افتخاری که به دست دانشمندان و نیروی سپاه پاسداران در راستای عمل به حفاظت از کشور و امنیت این مرز و بوم به دست آمده است.
 
از ستون نظام تا ۷ دقیقه به تل‌آویو
باید اذعان داشت، امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از ستون‌های مُستحکم نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که در حوزه‌های نظامی و فناوری و به ویژه ساخت محصولات دفاعی و موشکی بومی به بلوغ رسیده است. این نهاد نظامی مطابق با اصل ۱۵۰ قانون اساسی و پس از تشکیل در سال 1358 به فرمان امام(ره) برای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن فعالیت‌های گسترده‌ای به کمک دانشمندان کشورمان در جهت دستیابی به موفقیت‌هایی که امروز عامل وحشت غرب و نگرانی رژیم صهیونیستی است، انجام داد تا موشک سجیل به یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی غربی‌ها مبدل شود. موشکی که به «۷ دقیقه تا تل‌آویو» معروف است و حتی رسانه‌های بیگانه درباره آن ابراز نگرانی‌های شدیدی کرده‌اند.
 
تلاش غرب برای معامله بر سر قدرت موشکی
قدرت موشکی ایران به قدری برای جهان مهم است که اروپا و آمریکا با جهت‌دهی مستقیم صهیونیست‌ها به دنبال این هستند تا به هر طریقی از تهدید و زور و ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی تا مذاکره و گزینه‌های روی میز بر سر این عامل اقتدار کشور معامله کرده و آن را از کشورمان بگیرند. قدرت موشکی امروز برای ایران اسلامی با جغرافیای ژئوپلیتیک خود یک نیاز اساسی به شمار می‌رود، قدرتی که ایران اسلامی در آغاز راه پرفراز و نشیب انقلاب و با وجود تهاجم دشمن بعثی از آن بی‌بهره بود؛ اما با تلاش‌های شبانه‌روزی فرماندهان سپاه و دانشمندان بی‌بدیلش امروز جایگاه نخست غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.
 
شهید طهرانی‌مقدم، خط مقدم اقتدار موشکی
در این مسیر شهید حسن طهرانی‌مقدم یکی از مغزهای متفکر سپاه به دلیل فعالیت‌هایش در بنیان‌گذاری یگان موشکی سپاه به پدر موشکی ایران معروف است؛ مغز متفکری که به کمک همرزمانش در روزهای جنگ و آژیر بمباران هوایی توانستند با یک آتشبار توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری کششی، یک توپخانه ۱۳۰ میلی‌متری و یک آتش‌بار ۱۰۵ میلی‌متری پرتغالی غنیمتی از ارتش بعث عراق در ۱۳۵۹ توپخانه سپاه را تشکیل دهند. آنها شبانه‌روز کار کردند تا بتوانند به فناوری تسلیحات بومی دفاعی دست پیدا کنند. گفتنی است، آنها بعدها با استفاده از این توپخانه در لشکر امام حسین(ع) اصفهان مواضع دشمن بعثی را بمباران کردند.
 
از هاوک خارجی تا شهاب ۳ ایرانی
باید عنوان کرد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان فقط نوع موشک هاوک را در اختیار داشت که آن هم فقط استفاده پدافندی از آن می‌کرد؛ اما با پیروزی انقلاب و البته آغاز جنگ تحمیلی با ارتش بعث و حمایت استکبار جهانی و قدرت‌های فرامنطقه‌ای به کشورمان و دست‌های خالی ایران در تسلیحات نظامی، به ویژه نداشتن موشک برای مقابله با این تهاجم و دفاع، دانشمندان و متخصصان کشورمان به حوزه تولید تسلیحات و موشک جدی‌تر ورود کردند. هرچند در ابتدا دانش این تسلیحات هنوز در ایران وجود نداشت و باید از سایر کشورها تهیه می‌شد؛ اما تلاش‌ها نتیجه داد و ۲۱ اسفندماه ۱۳۶۳ اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد. دومین موشک سپاه هم در بامداد روز ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۶۴ به بانک ۱۸ طبقه رافدین بغداد اصابت کرد و موشک بعدی در باشگاه افسران ارتش عراق در بغداد فرود آمد و حدود ۲۰۰ نفر از فرماندهان عراقی را به هلاکت رساند. به اذعان تاریخ، شهید طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران توانست فلسفه 7 دقیقه تا تل‌آویو را با ساخت موشک‌هایی، مانند سجیل و شهاب 3 که مسیر ایران تا سرزمین‌های اشغالی را زیر ده دقیقه طی می‌کنند، عملیاتی کند.
 
از نازعات تا سجیل رادارشکن
طهرانی‌مقدم نخستین موشک کاملاً ایرانی را در سال ۱۳۶۶ با نام «نازعات» طراحی و شلیک کرد. پس از این بود که همین واحد در سال ۱۳۷۷ موفق به دستیابی موشک دوربرد و قوی شهاب ۳ شد. این راه پر افتخار و حرکت به سوی ایران مقتدر پس از شهید طهرانی‌مقدم ادامه یافت و موشک‌های دوربرد و کوتاه‌برد و بالستیک زیادی ساخته شد؛ اما مهم‌ترین موشکی که دهان رجزخوانی رژیم صهیونیستی و آمریکا را بست، موشک سجیل در آبان 1401 بود که فرمانده هوا فضای سپاه از تولید موشک فراصوت (هایپرسونیک) خبر داد. موشکی که قادر به عبور از رادارها و پدافندهای پیشرفته است و در کمتر از 7 دقیقه می‌تواند تل‌آویو را درهم بکوبد؛ بنابراین جنگنده‌های دشمن نمی‌تواند با این موشک‌های فراصوت در زمینه سرعت رقابت کنند؛ ضمن اینکه به گفته صهیونیست‌ها، فقط ۱۴۰ هزار فروند از انواع موشک‌ها، مراکز مهم رژیم صهیونیستی را نشانه رفته و آماده شلیک انبوه هستند.
 
قدرت تسلیحاتی جمهوری اسلامی
به جز موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن و بالستیکی که کل دنیا را متحیر کرده، سپاه تسلیحات دیگری نیز طراحی و ساخته است؛ از نفربر آبی و خاکی «مکران»، پهپاد «معراج ۱» و سلاح «ثعبان ۱» تا سامانه راداری نفوذ در زمین، از جمله دستاوردهای دیگر نیروی زمینی سپاه است که به فناوری روز دنیا مجهز هستند.همچنین، ساخت ناو اقیانوس‌پیمای رودکی با هدف سیادت دریایی، شناور شهید سیاوشی (اقیانوس پیما)، الحاق ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد در اواخر سال گذشته به این نیرو، پهپاد عمود پرواز و کروز پرواز «ویتول»، انواع قایق‌های تندرو با سرعت ۹۴ نات، شناور «شهید ناظری»، ساخت انواع موشک‌ها در شهرهای موشکی این نیرو، از جمله دستاوردهای نیروی دریایی سپاه در تولید محصولات دفاعی کاملاً ایرانی است.
 
ذوالفقار و پیام قدرت موشکی ایران
امروز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوک پیکان موازنه قدرت در منطقه است. ساخت نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک، در کلاس موشک‌های ذوالفقار که عین‌الاسد (پایگاه نظامی عراقی اشغال شده به دست نیروهای آمریکا) را درهم کوبید و انواع موشک‌های کروز تنها گوشه‌ای از توانمندی هوافضای سپاه در حوزه تولید محصولات دفاعی است. پیام قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران به دنیا همان اقتدار و صلابتی است که امروز ‌نه تنها برای آمریکا و رژیم صهیونیستی، بلکه برای تمام دنیا کابوس است و به آنها جرئت حتی فکر کردن به دست درازی به کوچک‌ترین قطعه از خاک ایران را نمی‌دهد. هر چند ایران اسلامی با هیچ کشوری سر جنگ ندارد؛ اما اجازه هیچ‌گونه تعدی را هم نمی‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات